Een oplettende Truckstar-lezer (naam is bij de redactie bekend) heeft een interessante ontdekking gedaan. Op een foto die hij heeft gemaakt van een Volvo FM, is te zien dat de Zweedse truckfabrikant bezig is met het testen van een camerasysteem dat de conventionele buitenspiegels moet vervangen.
Het lijkt erop dat Volvo Trucks hiermee Mercedes-Benz, MAN en DAF volgt in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor vrachtwagens. Wellicht maakt het de Zweed nog weer iets zuiniger.
Het is nog niet duidelijk hoe het camerasysteem van Volvo precies werkt en hoe de displays gepositioneerd zijn op de A-stijl. Wel is het opvallend dat de Zweedse truckfabrikant ervoor kiest om de traditionele spiegels te vervangen door een camerasysteem. Chauffeurs roemen juist de goede spiegels met kleine dode hoek van Volvo, dus het is de vraag of het camerasysteem hieraan kan tippen.
Voordelen
Toch zijn er wel degelijk voordelen te bedenken van een camerasysteem ten opzichte van conventionele buitenspiegels. Zo kunnen er meerdere camera’s op de truck geplaatst worden en kan deze ‘meedraaien’ met de combinatie waardoor een trailer altijd zichtbaar blijft. Ook is er geen dodehoek meer achter de spiegel, zeker bij het naderen van een rotonde kan er een auto niet zichtbaar zijn omdat ‘ie simpelweg achter het speigelhuis verstopt zit.
Een ander voordeel van een camerasysteem is dat het minder kwetsbaar is dan conventionele spiegels. Spiegels kunnen bijvoorbeeld beschadigd raken door harde wind of door aanrijdingen met objecten langs de weg. Een camerasysteem kan natuurlijk ook beschadigd raken, maar is van een kleiner oppervlakte wat de kans van raken verkleint.
Testen
Het is nog niet duidelijk wanneer Volvo Trucks het camerasysteem zal introduceren. Waarschijnlijk wil de Zweedse truckfabrikant eerst nog uitgebreide tests uitvoeren om te zien hoe het systeem in de praktijk werkt en hoe chauffeurs erop reageren. Het is immers belangrijk dat een nieuwe technologie veilig en betrouwbaar is voordat deze op grote schaal wordt geïntroduceerd.
Volvo is, naar eigen zeggen, een van de koplopers op het gebied van veiligheidssystemen. De truckfabrikant koos er bij de introductie van de nieuwe FM en vernieuwde FH bewust voor om spiegels niet te vervangen voor camera’s. We zullen moeten afwachten wanneer het systeem van Volvo Trucks klaar is voor grootschalige introductie en of het daadwerkelijk kan bijdragen aan een veiligere en efficiëntere vrachtwagen. Naast Volvo is ook Scania bezig met het testen van een camerasysteem.