In de marinehaven in Den Helder wordt sinds kort door het Commando Zeestrijdkrachten, binnen de Koninklijke Marine, een volledig elektrische Scania ingezet voor de bevoorrading van de operationele schepen. Het betreft een Scania 25P 6×2*4 batterij-elektrische truck (BEV) die wordt ingezet voor toepassingen waar volledig elektrische aandrijving de voorkeur geniet.
Het chassis is voorzien van vijf batterijpakketten met een totaal geïnstalleerd vermogen van 165 kWh. De elektromotor heeft een continu vermogen van 230 kW (310 pk). Het voertuig is ondergebracht in een servicecontract met een looptijd van 8 jaar. Gedurende deze periode staat Scania garant voor de inzet van de elektrische truck.
Ervaring opdoen
Het voertuig is de eerste elektrische Scania die binnen de Koninklijke Marine wordt ingezet. Het Commando Zeestrijdkrachten zal met het voertuig de nodige ervaring opdoen die mede bepalend is voor een mogelijke verdere uitbreiding van het elektrische wagenpark op de basis. De eerste ervaringen van de chauffeurs zijn zeer positief. Het rijcomfort, de stilte en de trekkracht van het voertuig zijn hierbij bepalend.
Op het terrein van de marinehaven zijn de nodige laadfaciliteiten voorzien. De BEV van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen. Het voertuig zal met name op het terrein van de marinehaven te Den Helder worden ingezet.
Lees ook: Scania’s R450 voor Van der Linden Transport
Medio 2023 opent Scania in Zweden een nieuwe assemblagefabriek waar uitsluitend elektrische trucks in serieproductie gebouwd gaan worden in een productievolume van 15.000 chassis per jaar. Tegelijk opent men, in samenwerking met Northvolt, een nieuwe fabriek voor batterijcellen.