Dit jaar viert Fuso het 60-jarige jubileum van de Fuso Canter. Sinds de marktintroductie in 1963 zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljoen Canters geproduceerd. De eerste generatie Canter kwam in maart 1963 op de Japanse markt. De T720, als cab-over, werd geprezen als beste in zijn klasse vanwege zijn rijprestaties en zuinigheid.
Sinds de eerste generatie heeft FUSO niet stilgezeten en is het voertuig continu doorontwikkeld om te blijven voldoen aan de eisen van klanten en samenleving.
Zo heeft de truck door de jaren heen ook op het gebied van brandstofefficiëntie en milieuvriendelijkheid steeds hogere niveaus bereikt door ontwikkelingen van de aandrijflijn. Diverse veiligheidssystemen maken van de Canter een veilige en betrouwbare truck voor chauffeurs en medeweggebruikers. Het design van de Canter is geëvolueerd om te voldoen aan de behoeften van chauffeurs en de veranderende tijdgeest.
70 landen
Al in de jaren zestig breidde Fuso de verkoop van de Canter uit naar verschillende internationale markten. Daardoor werd het een constante leider in het lichte vrachtwagensegment in belangrijke markten over de hele wereld. In Indonesië, een van de eerste overzeese markten van, heeft de Canter de afgelopen 48 jaar het grootste marktaandeel in het lichte vrachtwagensegment weten te behouden. Tegenwoordig wordt de Canter in meer dan 70 landen over de hele wereld verkocht en lokaal geproduceerd in CKD-fabrieken (completely-knocked-down) in twaalf markten.
Lees ook: Heineken neemt Fuso eCanter in gebruik als elektrische tankbiertruck
In 2017 lanceerde de fabrikant een elektrische truck, de eCanter. In 2022 volgde de volledig nieuw ontworpen opvolger eCanter Next Generation. Deze gaat dit jaar in serieproductie in de Fuso-fabrieken in Kawasaki, Japan en Tramagal, Portugal.