Fuso eCanter
| 09:33 | Arjan Olsthoorn

Heineken neemt Fuso eCanter in gebruik als elektrische tankbiertruck

Bierbrouwer Heineken gaat geselecteerde cafés in de Amsterdamse binnenstad bevoorraden met de allereerste elektrisch aangedreven tankbiertruck ter wereld. De tankbiertruck is gebaseerd op een Fuso eCanter.

Als het aan de brouwer ligt zijn dieseldampen in het historische hart verleden tijd. “Heineken heeft een sterke groene ambitie en hierbij kijken we naar de hele keten. Dat gaat uiteraard ook over schoon transport. Ik ben blij dat we een duurzame manier hebben gevonden om een groot gewicht zoals tankbier te vervoeren”, aldus algemeen directeur Hans Böhm. En het gaat niet alleen om uitstoot en roetdeeltjes. Ook de decibellen worden flink teruggedrongen want de nieuwe elektrische truck is fluisterstil. “Deze nieuwe wijze van vervoeren komt de leefbaarheid voor iedereen die hier woont en werkt of de binnenstad bezoekt ten goede.”

fuso ecanter

Fuso eCanter

De tankbiertruck is gebaseerd op een Fuso eCanter. Hoewel de compacte 7,5-tons truck uitblinkt in stedelijke distributie, is de inzet van het elektrische voertuig zeer divers. Bij de keuze voor de elektrische truck van Fuso spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De Fuso eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die lokaal emissievrij rijdt en daarbij geen geluidsoverlast veroorzaakt.

Carl van der Wielen (Manager Tankbier) van Heineken: “Wij hebben voor de Fuso eCanter gekozen omdat deze wagen de goede balans geeft tussen gewicht, zero emissie en grootte. Het resultaat is dat wij met 7.5ton, volledig elektrisch en kleiner door de binnenstad van Amsterdam rijden.”

Wendbaar

De Fuso eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm. Deze zorgt ervoor dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.490 kilogram heeft de eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tussen de 3.500 en 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk).

De elektrische aandrijving op de achteras wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een vermogen van 129 kW (176 pk) en een koppel van 390 Nm. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand. De maximale snelheid van de eCanter is begrensd, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De accu’s maken een bereik van 100 kilometer mogelijk. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW. Het is mogelijk om die tijd tot anderhalf uur te reduceren bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

(Op)laden en lossen

Vanuit de brouwerij in Den Bosch rijdt een grote vrachtwagen met 200 hectoliter vers bier naar de rand van de stad. Daar wordt 30 hectoliter overgepompt naar de kleinere en 100% elektrische eCanter. Deze voorziet fluisterstil en zonder uitstoot circa vijf cafés van vers Heineken, Amstel of Brand bier.

Eenmaal leeg zal de truck aan de rand van de stad weer stroom en bier gaan tanken om z’n weg naar het centrum te vervolgen. De nieuwe trucks zijn een stuk lichter dan hun voorgangers. Daarmee voldoen ze aan de norm van maximaal 7.5 ton om kades en bruggen te beschermen. In deze eerste fase zullen er in Amsterdam twee elektrische tankbiertrucks rijden.

fuso heineken

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie