Mud Grond- en Transportwerken uit Dalfsen nam recent een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 660S V8 8×4 als zwaartransporttrekker met naafreductie in gebruik. De trekker staat voor een eveneens nieuwe Broshuis modulaire 2-bed-4 uitschuifbare dieplader met afneembare interdolly. De truck is het zesde Scania voertuig dat Mud in één jaar geleverd kreeg.
Mud is een jong en snel groeiend bedrijf. Eigenaar Mark Mud komt uit het grondverzet en begon vijftien jaar geleden het bedrijf en tien jaar terug kocht hij de eerste vrachtauto. “De bedoeling was dat we onze grondverzetbezigheden en het transport als twee aparte businessunits gelijkmatig en evenwichtig zouden laten groeien”, vertelt Mark. “Maar de realiteit is altijd grilliger dan je denkt. Onze transporttak groeit veel harder dan het grondverzet- en infragedeelte. Dat komt ook omdat ik relatief goed chauffeurs kan vinden, maar er veel minder mensen zijn die in het grondverzet willen werken.”
Dat wordt onderstreept door de koele cijfers: afgelopen jaar is de omvang van Mud transport met 10 nieuwe vrachtauto’s meer dan verdubbeld en nam Mark 17 nieuwe chauffeurs in dienst. De groei van zijn grondverzetafdeling is daarbij vergeleken een stuk meer bescheiden. “De snelle groei zit aan de transportkant. Daar rijden we onder meer losgestort materiaal, verzorgen we (internationale) transporten en breiden we steeds meer uit richting zwaar en speciaal transport. Dan moet je denken aan grote machines en zwaar grondverzetmaterieel.”
‘Scaniahart’
“Niet al onze voertuigen zijn van hetzelfde merk maar wij hebben hier wel een echt Scaniahart”, meent Mark. “Zo’n 70 procent is Scania. We rijden ook voor de fabriek in Zwolle zelf. Verder hebben we onder meer een 650 V8, 770 V8 en een Scania hybride als 4×2 trekker. En dan nu deze nieuwe 8×4 zwaar transportrekker als SCR-only V8 met 660 pk en S-cabine met alle opties die wij nodig hebben. Het belangrijkste daarvan is, dat deze auto de nieuwe Scania G33 versnellingsbak heeft. Dat wilde ik persé en is de reden dat ik niet nog een 770 gekocht heb. Die bak zou namelijk ca. anderhalf procent zuiniger rijden. Als je dan weet dat wij één op twee rijden als we een goede dag hebben, dan is dat een aardige vermindering van het aantal liters. Want zwaar transport of niet, daar letten wij wel op.”
Lees ook: Scania R580 V8 als uithangbord bij Takeldienst Kris
Dat zal nog een hele toer worden want het lege span Scania trekker, Broshuis dieplader en tweeassige interdolly weegt leeg al ca. 45 ton. “We hebben een doorlopende ontheffing voor 100 ton. En het span kan 150 ton technisch gewicht aan. Door de bank genomen proberen wij de lading niet boven de 75 ton te laten uitkomen mits het gewicht goed verdeeld is. Maar dat heb je niet altijd voor het zeggen.”
‘Driften’
De nieuwe auto is echt een eyecatcher. En dan zie je hem nu alleen nog maar statisch. Je moet het span eens zien als wij een wat scherpere bocht ronden. Dan sturen de voorste twee assen van de trekker in en moeten we de wielen van de interdolly en de wielen van de vier aslijnen achter apart met de hand bedienen. Daarbij merk je dat de voorkant van de dieplader stevig inloopt waardoor hij de achterzijde van de trekker in feite de verkeerde kant wil opzetten. Maar aan de achterkant loopt de dieplader juist ontzettend naar buiten. Het ziet er dus uit of je met de hele combinatie aan het driften bent. En dat met maximaal 15 km/u! Wel spectaculair maar je kunt je voorstellen dat er overall enorme krachten op komen te staan. Want die 660 pk V8 heeft het nodige koppel.
Daar is de Scania trekker wel goed op gespecificeerd. “Het mooie is dat we de auto helemaal compleet als S-order zo af fabriek konden bestellen: dus inclusief de opbouw achter de cabine en de langere sideskirts. Dat doet Scania bij Laxa en die hebben er wel wat moois van gemaakt”, constateert Mark tevreden. “Hier heb je echt voordeel van het modulaire bouwprincipe van Scania. Want het is niet ongebruikelijk dat een zwaar transporttrekker na aflevering nog twee drie adressen aandoet voor de afbouw. Dit is op papier iets duurder maar je heb maar één telefoonnummer, alles wordt geregeld én het scheelt in bouwuren. Dus kun je eerder rijden.”
Bakwagenchassis
Het uitgangspunt is een 6×4 bakwagenchassis met een innerliner waar een tweede sturende as is bijgeplaatst en dat zoveel mogelijk ingekort is. Daardoor is er uiteraard nagenoeg geen ruimte meer langs het chassis. Daarom is er een standaard Scania opbouwrek achter de cabine geplaatst met twee 500 liter brandstoftanks, de AdBluetank, alle luchtketels en twee grote gereedschapskisten. Dat is mooi uit het zicht gemonteerd vanwege de grotere zijfenders: allemaal origineel Scania. De schotel is heavy duty met een 3,5 inch kingpingat en verstelbaar. Om goed te kunnen tanken, is er een custom build catwalk gemaakt met aan beide zijden een uitschuifbaar laddertje zodat de chauffeur makkelijk bij de tanks komt. Een beugel met vier vérstralers, zwaailampen en de nodige flitsers in de zonneklep en de grille maken het af. Ook zijn in Zwolle bij het Scania CDW gereedschapskisten ontworpen en gemonteerd tussen de spaborden op de spatbordsteunen.
S-cabine
Dat Mark voor een S-cabine kiest, is eigenlijk vanuit zijn voorliefde voor Scania. “We slapen niet veel in de cabine, maar alles aan dit soort transport is groot. Dan wil je niet dat je lading je hele auto tot een dwerg maakt vanwege een kleine cabine. Het moet een beetje in verhouding zijn. Maar we hebben het ook niet overdreven. Onze 770 is full specs want dat is een demo geweest die we van Scania hebben overgenomen. Deze is meer toegesneden op het werk. Wel leren bekleding en goede stoelen maar bijvoorbeeld weer geen lichtmetalen velgen.”