De Laarakkers Groep uit Boxmeer heeft onlangs de order getekend voor aankoop van een Volvo FH 4×2 Electric trekker. Deze truck zal worden ingezet voor het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie in Oost-Brabant/Noord Limburg.
De nieuwe Volvo FH wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 afgeleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center.
Laarakkers is een aannemer van sloopwerken. Marcel Laarakkers is samen met zijn broer Wiljan eigenaar van het bedrijf waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Zo heeft het bedrijf onder andere een eigen recyclingtak voor puin, hout, tuin-, sloop- en bouwafval en metalen zoals ijzer, aluminium en koper. Laarakkers verwerkt steenpuin tot gebroken puin, menggranulaat of betongranulaat. Het betongranulaat wordt vervolgens ook weer als grindvervanger gebruikt in nieuwe beton, waarmee de markt bespaart op primaire grondstoffen. Maar ook op andere vlakken is Laarakkers bezig met verduurzamen. Marcel Laarakkers licht toe: “We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in zonnepanelen, maar ook in elektrische machines en aggregaten.”
Elektrisch
De toevoeging van een Volvo Electric sluit dus perfect aan bij de duurzaamheidsvisie van Laarakkers: “We willen laten zien dat het ook anders kan dan de inzet van traditionele (diesel)trucks. Het is anders en nieuw en dat zal wennen zijn, maar uiteindelijk is dit wel de toekomst.”
Lees ook: Bouwman Logistics zet zeven nieuwe Volvo FH I-Save trekkers in
Laarakkers werkt voor de werkzaamheden die voortvloeien uit het slopen van gebouwen samen met verschillende bedrijven. Wim Martens Logistics maakt deel uit van de Laarakkers Groep en verzorgt onder andere het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie. De nieuwe Volvo Electric zal daarom in de kleuren van Wim Martens Logistics gaan rijden op een vaste route, voor een vaste opdrachtgever. Hierdoor wordt ook het opladen van de truck getackeld. Marcel Laarakkers legt uit: “Duurzaam ondernemen en minimaliseren van de footprint is inmiddels een vaste vereiste binnen aanbestedingen. Daar móet je als aannemer op inspelen, maar ook in samenwerken met elkaar. We zijn bijvoorbeeld in overleg met onze opdrachtgever om op locatie te kunnen laden, zodat we zo min mogelijk ‘lege’ kilometers rijden.
Bijladen
“We hebben berekend dat één keer bijladen in de verplichte rusttijd voldoende zou moeten zijn om de hele dag te kunnen rijden. ’s Nachts kunnen we in de daluren volladen.” De keuze voor BAS Truck Center en Volvo Trucks in de stap naar verduurzaming is voor Laarakkers een logische. “Volvo Trucks kan af-fabriek een complete, elektrische truck leveren. Daarbij hebben we een lange en goede ervaring met beide partijen.”