Mercedes-Benz Trucks heeft de MirrorCam voor het eerst geüpdatet. De tweede generatie MirrorCam is sinds april 2022 beschikbaar voor de Actros, Arocs en eActros. Daarmee heeft Mercedes-Benz Trucks belangrijke aspecten van het systeem verder ontwikkeld.
“De intensieve gesprekken met onze klanten en hun ervaringen uit de praktijk vormden voor ons de basis om verdere aanpassingen door te voeren en zo een nog grotere toegevoegde waarde te genereren, vooral op het gebied van weergave en veiligheid”, zegt prof. Uwe Baake, hoofd productontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks.
Lees verder onder de afbeelding
Kortere camerasteunen
De camerasteunen zijn met tien centimeter zijn ingekort. Dit geldt zowel voor de smallere als voor de bredere cabine en heeft onder meer als voordeel dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden dan bij de eerste MirrorCam-generatie.
Dit komt met name doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele spiegels. De camerasteun steekt nu niet verder uit dan de trottoirspiegel die de chauffeurs goed in het zicht hebben. Aanrijdingen met objecten aan de rand van de weg zijn nu vrijwel onmogelijk.
Verder geoptimaliseerd
Als onderdeel van de herziening van het camerasysteem heeft Mercedes-Benz ook verdere functies ontwikkeld. Zo is er aan de onderkant van de MirrorCam een druiprand verwerkt om te voorkomen dat regenwater op de lens loopt en ongewenste visuele effecten veroorzaakt.
Bovendien hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks de tonemapping verder geoptimaliseerd. Tonemapping is een proces waarbij een afbeelding wordt aangepast zodat een groot aantal tonen correct op de displays wordt weergegeven. De evolutie van het camerasysteem op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nog nauwkeuriger weergeven. Bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte faciliteit.
MirrorCam
“De bestaande voordelen zijn nog steeds beschikbaar, zoals groothoekmodus bij achteruit manoeuvreren, afstandslijnen op het display om de afstand tot objecten achter het voertuig dat wordt bestuurd beter in te schatten, panning van camerabeelden in bochten of bewaking van de omgeving van het voertuig tijdens rustperiodes”, aldus de truckfabrikant.
Lees ook: Truckstar test veiligheidssystemen van Mercedes-Benz
De interactie tussen MirrorCam en de bochtassistent is al nuttig gebleken. Als er, tegen de verwachting in, het risico bestaat dat een vrachtwagenchauffeur een fietser of voetganger niet ziet bij het afslaan naar rechts, kan het systeem binnen zijn systeemgrenzen ingrijpen. De bochtassistent blijft het MirrorCam-display gebruiken voor visuele waarschuwingen.