veiligheidssystemen
| 11:22 | Arjan Olsthoorn

Getest: veiligheidssystemen van Mercedes-Benz

Vandaag de dag zitten onze vrachtwagens boordevol veiligheidssystemen. Dat is niet alleen fijn voor de chauffeur, maar ook voor de medeweggebruiker. Het aantal verkeersdoden is in 2020 gedaald ten opzichte van voorgaande jaren en dat komt mede door de oplettende techniek aan boord van onze trucks.

Mercedes-Benz heeft een reputatie hoog te houden en liet onlangs zijn nieuwste snufjes zien op het Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. De Duitse truckfabrikant bracht als eerste Active Brake Assist op de markt. De vijfde generatie van de noodremassistent is inmiddels standaard op de Actros. Dit systeem ondersteunt de chauffeur door in bepaalde situaties een noodstop uit te voeren wanneer er stilstaande of bewegende objecten worden waargenomen. Het systeem kan bij een rijsnelheid tot 50 kilometer per uur ook een noodstop uitvoeren of het voertuig afremmen wanneer er bewegende voetgangers worden waargenomen.

veiligheidssystemen

Na een aantal rondjes met het ESP uitgeschakeld weten we precies hoeveel gas je moet geven om al driftend de bocht door te gaan.

Noodrem in werking

Op een natte herfstdag stapten wij in Lelystad in een Mercedes-Benz Actros om te ervaren hoe het noodremsysteem nu eigenlijk werkt. Vanaf de bijrijdersstoel hadden we een mooi overzicht op de testchauffeur van Mercedes en de testbaan. Met een snelheid van tussen de 75 en 80 kilometer per uur reden we af op een opblaasbare dummy-auto en dat voelt enorm tegennatuurlijk. Alle vezels in je lichaam willen het liefst de rem intrappen. De chauffeur doet echter niets en laat de truck het werk doen. Het noodremsysteem grijpt eigenlijk best laat in om de truck tot stilstand te brengen. Zelf had je immers al veel eerder het gas losgelaten en de remmen hun werk laten doen. Op een keurige twee meter van de ‘personenauto’ kwam de Actros tot stilstand. Automatisch. Een aanrijding en daarmee letsel van de vrachtwagenchauffeur en de medeweggebruiker is daarmee voorkomen.

noodremsysteem

Op een kleine twee meter van de opblaasauto komt de Actros tot stilstand.

Als chauffeur weet je natuurlijk dat zo’n systeem op je vrachtwagen zit, maar als er geen gevaarlijke situatie dreigt, zul je dat nooit ervaren. Dat is natuurlijk goed, maar tegelijkertijd eigenlijk ook zonde. Als je weet en hebt ervaren hoe zo’n systeem werkt en wat het kan, zul je als chauffeur ook beter kunnen vertrouwen op de veiligheidssystemen.

Active SideGuard Assist

De dode hoek rondom een truck wordt door middel van allerlei systemen steeds kleiner en dat is maar goed ook, want een dodehoekongeval kan zeer gevaarlijk zijn en loopt meestal niet goed af voor de fietser of voetganger. Het systeem van Mercedes doet er alles aan om impact te voorkomen. Active SideGuard Assist ziet het gevaar in de dode hoek en remt de truck vervolgens zelf af tot stilstand. Schakel je de richtingaanwijzer in terwijl er zich iets in de dode hoek bevindt, dan word je als chauffeur eerst gewaarschuwd met een licht- en geluidssignaal. Stuur je vervolgens toch de kant van het gevaar op, dan remt de truck volautomatisch. Wederom een veiligheidssysteem waarvan het goed is om de werking ervan – in een gecontroleerde setting – te ervaren.

Kantelbeveiliging

Op het Rijvaardigheidscentrum Lelystad demonstreerde Mercedes-Benz ook zijn Stability Control Assist, een systeem dat samenwerkt met het ABS en ESP van de truck. Het veiligheidssysteem zorgt ervoor dat wanneer het scharen of kantelen van de combinatie dreigt de juiste wielen worden afgeremd en het gas wordt teruggeschroefd, waardoor de truck wordt gestabiliseerd.

Kantelbeveiliging

Stability Control Assist zorgt ervoor dat als de combinatie dreigt te scharen en/of te kantelen het voertuig wordt gestabiliseerd en scharen of kantelen uitblijft.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie