Voor het zesde achtereenvolgende jaar is een Scania truck uitgeroepen tot ‘Green Truck’ vanwege zijn transportefficiëntie en brandstofprestaties. Deze keer gaat het om een Scania Super truck met een nieuwe aandrijflijn.
Alle fabrikanten van zware vrachtwagens in Europa zijn uitgenodigd voor deze vergelijkende test. De Green Truck-test heeft als doel de meest brandstofefficiënte vrachtwagen voor lange afstanden te identificeren.
‘Nieuw prestatieniveau’
“Ik ben zeer verheugd dat een Scania voor de zesde keer op rij als de meest zuinige vrachtwagen uit de bus is gekomen,” aldus Stefan Dorski, Senior Vice President en Head of Scania Trucks. “Onze op Super gebaseerde aandrijflijn heeft een volledig nieuw prestatieniveau op de markt gebracht. Daardoor kunnen onze klanten nu profiteren van een extra 8% brandstofbesparing.”
Lees ook: Scania geeft nieuwe 13-liter motor de naam Super
De nieuwe Supermotor van Scania, een 13 liter zes-in-lijnmotor is in november 2021 geïntroduceerd en is verkrijgbaar in vier vermogens voor Euro 6. De motor heeft dit jaar deelgenomen aan de Green Truck-test die elk jaar in Duitsland op de openbare wegen wordt gehouden. Elk jaar legt men dezelfde route van 340 km af, onder wisselende omstandigheden in verschillende etappes. Deze keer zijn 4×2 oplegger-combinaties met 500 pk en een totaal gewicht van 32 ton getest.
De test
Vaktijdschriften ‘Trucker’ en ‘VerkehrsRundschau’ organiseren de Green Truck-test. Het doel is de meest efficiënte zware vrachtwagen te identificeren. Dit gebeurt aan de hand van een formule die zowel het brandstofverbruik als de gemiddelde snelheid beoordeelt. Factoren die de resultaten beïnvloeden worden gecompenseerd door het gebruik van een referentietruck met goed gedocumenteerde prestaties, die elke test parallel met de deelnemers ondergaat.
“Het winnen van de Green Truck is een erkenning van onze prestaties en een keurmerk voor de waarde die Scania biedt,” aldus Stefan Dorski, Head of Scania Trucks. “Deze trekkers hebben dezelfde specificaties en brandstofbesparende kenmerken die we aan onze klanten leveren. Daardoor zijn zíj eigenlijk de echte winnaars.”