De intelligente en automatisch schakelende I-Shift-versnellingsbak van Volvo Trucks is nu verder verbeterd en geeft een snellere respons dan ooit. Dit zorgt voor nog betere rijeigenschappen en een soepele rijervaring bij het rijden met zowel diesel- als elektrische zwaardere vrachtwagens, aldus de Zweedse truckfabrikant.
De verbetering van het rijgedrag wordt bereikt door de nieuwe manier waarop de I-Shift-versnellingsbak samenwerkt met de motor. De update omvat een snellere activering van de koppeling, wat resulteert in een kortere koppelonderbreking. Het maakt het schakelen ook soepeler, voor een meer harmonieuze rijervaring.
Optimaliseren
“Door sneller te schakelen, is het mogelijk om de versnellingskeuze te optimaliseren en efficiënter te laten verlopen. En hoe meer schakelmomenten de weg en het terrein vereisen, des te meer zal de chauffeur de verbeteringen waarderen. Zij zullen zeker een positief verschil ervaren nu er met I-Shift tot 30% sneller kan worden geschakeld”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager bij Volvo Trucks.
Lees ook: Verkoop van zwaardere elektrische Volvo Trucks officieel van start
“Het schakelen op hoge snelheid wordt bereikt op basis van verschillende belangrijke verbeteringen. Allereerst leveren verbeterde sensoren nu gegevens met een hogere nauwkeurigheid aan de besturingseenheid, die is uitgerust met nieuwe software en een snellere microprocessor voor veel snellere berekeningstijden. Ten tweede zorgt een toegevoegde schijf in de versnellingsbakrem ervoor dat deze sneller reageert zodat er eerder kan worden geschakeld. Ten slotte is het luchtvolume verminderd in de verschillende bedieningssystemen, bijvoorbeeld de schakelvorken, de koppeling en de versnellingsbakrem, om nog sneller te kunnen schakelen.”
2001
Toen I-Shift in 2001 werd geïntroduceerd, was het de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak die was ontworpen voor zwaardere vrachtwagens. Het kan met de hele aandrijflijn werken, aangezien dit transmissiesysteem al vanaf de ontwikkelingsfase is afgestemd op de motor en voertuigcomponenten. Dat draagt bij aan een lager brandstofverbruik en daardoor een verminderde impact op het milieu. Het bevordert ook de veiligheid. Andere belangrijke voordelen zijn minder lawaai en trillingen en een lagere fysieke belasting voor de chauffeur.
‘Comfort voor de chauffeur’
“Met alle verbeteringen en nieuwe varianten door de jaren heen, heeft I-Shift laten zien uitstekend in staat te zijn om steeds geavanceerdere taken op efficiënte manieren op te lossen. Dit betekent niet alleen het leveren van hoge prestaties en een laag brandstofverbruik, maar ook uitstekende rijeigenschappen en comfort voor de chauffeur”, aldus Pär Bergstrand.
Tegenwoordig worden alle heavy-duty Volvo-trucks standaard met I-Shift geproduceerd. Sinds de introductie zijn er wereldwijd meer dan een miljoen vrachtwagens verkocht met Volvo’s unieke I-Shift-technologie.