Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Ditmaal gaan we vijf jaar terug de tijd in en belanden we in de Supertruck Special van dat jaar. Daarin vinden we onder andere deze stoere MAN van Gebr. Fleuren.
Dit artikel komt uit het Truckstar-archief van 2017. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.
Elke week rijden Mike van Veen en Ronald Kok samen naar het oosten van Duitsland. Geen straf, wanneer je in zo’n gedistingeerde MAN TGX 480 met XXL cabine je ronde mag doen.
Vaste route
De mannen weten precies waar ze aan toe zijn en dat is ook wel lekker. Alleen al vanwege het sociale leven buiten de truck. Op zondagmiddag vertrekken Mike van Veen (25) en Ronald Kok (29) steevast vanuit thuisbasis Rijnsburg om vervolgens via een vastomlijnde route verschillende winkeliers in het oosten van Duitsland, hoofdzakelijk bloemisten, te bevoorraden met planten en verse bloemen. In alle denkbare kleuren, soorten en maten. Het duo keert woensdagavond steevast terug. We treffen het tweetal bij truckwash Jongeneel in Valkenburg (ZH). Ze zijn nét klaar met een grote was- en sopbeurt van hun geliefkoosde truck. Een klus die ze overigens wekelijks op de donderdagochtend zonder morren uitvoeren.
Bekijk ook: Video: Throwback Truckstar Festival 2001
“Zo houd je ‘m mooi! Is het geen plaatje?”, verwelkomt Mike ons met een gulle lach. “Wat vind je van de kleuren?”, doet Ronald er nog een schepje bovenop. Aan enthousiasme en liefde voor het voertuig geen gebrek bij de berijders, zoveel is wel duidelijk.
Williams-blauw
En dat enthousiasme valt moeiteloos te begrijpen. De two-tone kleurstelling van de frisgewassen MAN is om door een ringetje te halen. Lichtblauw metallic als hoofdkleur met donkerblauw metallic accenten, het is een chique combinatie. Mike: “Williams-blauw heet het officieel. Zo kom je ze zelden tegen.” De zonder meer schitterend geprepareerde MAN is niet de enige ‘getunede’ vrachtauto bij de bloemenfirma, zo valt op als we op de smartphone van Mike foto’s te zien krijgen van de twee trucks die de Gebroeders Fleuren op de weg heeft. We ontwaren ook een erg fraai uitgedoste Scania. “Dat extra mooi aankleden van trucks hoort helemaal bij de huisstijl van Menno en Joris Fleuren, de twee eigenaars van de firma”, verduidelijkt Mike.
De MAN TGX 480 die we vandaag voor onze lens krijgen is in 2012 nieuw door zijn werkgevers aangeschaft en vanwege de lange ritten naar het oosten voorzien van een extra grote cabine. De oplegger werd in dezelfde order geleverd. Waarom destijds voor MAN is gekozen? “Deze truck is met de 480 pk motor erg zuinig in gebruik, dat moet destijds de doorslaggevende factor zijn geweest”, vervolgt Mike die sinds 2014 op de wagen rijdt. Ronald vergezelt hem sinds een jaar.
Wat meteen opvalt is de mooie lampenbeugel, de stoere ‘bull bar’ en de vele, vele lampjes achter de cabine. Ook achterop veel lampjes, die in donkere dagen ongetwijfeld garant staan voor een zee aan licht. “Ik had er best nog wel een grote achterbumper op willen zien”, droomt Ronald hardop. “Maar ach, je moet ook wat te wensen over hebben, voor later.” Eveneens opvallend zijn de twee Michelin-poppen die aan weerszijde van de voorruit de blik op de weg hebben gericht. “Geinig hé? Daar zaten eerst twee zwaailichten, maar dat werd toch een beetje te veel van het goede. Toen hebben we deze poppen gekocht. Staat veel beter en aan licht hebben we toch geen gebrek.”
Bandenzwart
We werpen een bewonderende blik op de velgen en dat ontgaat de mannen niet. “Vind je ze ook zo gaaf?”, vraagt Mike ten overvloede. We kunnen niet anders dan bevestigend knikken. “Deze liggen er in de zomermaanden onder. Het zijn Alcoa-velgen. In de wintermaanden rijden we met donkerblauw gespoten stalen velgen rond, met een lichte rand. Daar zitten dan de winterbanden om. Geen overbodige luxe hoor, want in de winter kan het aardig spoken in het oosten van Duitsland. Maar we zijn altijd erg blij als het glanzende lichtmetaal er weer onderligt!”
Lees ook: Throwback: de Zweden van Adriano en Tiziano Zampieri
Nog een opvallend detail: de banden zijn allemaal diepzwart. “Die houden we stuk voor stuk glanzend met bandenzwart, voor de looks”, legt Ronald uit. “Zeg nou zelf, dat is toch veel gaver?” Zo uitbundig als het exterieur is, zo ingetogen is het interieur. Al zijn er wel enkele fijne features aan boord. “De met echt leder beklede stoelen zitten perfect op lange ritten, dat is mooi meegenomen”, vertelt Mike. Om er na een paar tellen aan toe te voegen: “Oh ja, we hebben een érg vette stereo aan boord. Het MAN-soundpakket met Exclusive speakers. Ik kan je vertellen: dat wil wel!”
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Duimen omhoog
Hoe dan ook, het is al met al een erg smaakvol ensemble. Niet zo gek dus dat Mike en Ronald op hun wekelijkse ronde niet zelden worden getrakteerd op bewonderende blikken van medeweggebruikers. “Ook van andere chauffeurs”, vertelt Mike. “We zien vaak de duimen omhoog gaan, of we krijgen lichtsignalen.” Dat gebeurt in Nederland, maar vooral in Duitsland waar MAN een sterke reputatie geniet. “Daar worden we met regelmaat van de klok aangesproken. Bij het tankstation. Of gewoon, door voorbijgangers als we staan te lossen. Ze vinden ‘m allemaal geweldig.” De MAN blijft nog wel een paar jaar in bedrijf en Mike en Ronald zijn daar bepaald niet rouwig om. “Het is gewoon een geweldige truck”, vindt Ronald en Mike kan dat alleen maar beamen: “Niet alleen qua looks, hij rijdt ook nog eens heerlijk. Wat wil je nog meer?”
Tekst: Rik Werner
Foto’s: Vincent Broer