Scania gaat ten minste 78 volledig elektrische trucks uit de L-serie leveren aan Amager Ressource Center (ARC). Dat bedrijf verwerkt afval in de regio Kopenhagen. De eerste twee trucks zijn al in december 2021 geleverd.
De vloot van elektrische trucks zal bijdragen tot een betere luchtkwaliteit en minder lawaai voor de inwoners van Kopenhagen. De lage instapcabines van de L-serie zullen de werkomstandigheden voor chauffeurs en bemanningen verbeteren dankzij hun ergonomie en chauffeurscomfort. De meeste trucks zijn uitgerust met de Scania City Door, geoptimaliseerd voor stedelijk vervoer dat veel stops omvat.
Grote order
De order omvat ten minste 72 vuilniswagens (met nog eens 19 als optie), zes bakwagens (met nog eens vier als optie), evenals één haakarmtruck (met een tweede als optie), en omvat reparatie- en onderhoudscontracten voor 8-10 jaar.
Lees ook: Scania bouwt nieuwe testbaan voor autonome en elektrische trucks
“Het was voor ons belangrijk dat de trucks een hoog veiligheidsniveau en nieuwe innovatieve veiligheidsoplossingen hebben. Scania bood ook uitgebreide training en opleiding inclusief stand-by service,” zegt Jacob Hartvig Simonsen, Managing Director bij ARC
‘Busdeur’
“Een van de redenen om voor Scania te kiezen was de ‘busdeur’ aan de passagierszijde. Deze is ontworpen als een glazen draaideur die naar binnen opengaat. Dat maakt snel in- en uitstappen mogelijk en geeft de chauffeur een goed overzicht”, zegt Per Fischer, Contractverantwoordelijke bij ARC.
Het decarboniseren van afvalbeheer en recycling is een belangrijk onderdeel van de ambitieuze doelstelling van Kopenhagen om de eerste CO2-neutrale hoofdstad ter wereld te worden tegen 2025. De iconische Amager Bakke-afval-energiecentrale van ARC, met zijn skipiste op het dak en recreatiegebied, is een symbool van de duurzame ambities van de stad en ARC streeft ernaar dat het de eerste CO2-neutrale afval-energiecentrale ter wereld wordt.
‘Samenwerking is cruciaal’
“Scania’s partnership met ARC is een goed voorbeeld van hoe we samenwerken met potentiële klanten om hun activiteiten te analyseren en de voertuigspecificaties en operationele aanpassingen te identificeren die nodig zijn om de overstap naar elektrisch te maken. Een goed product is niet genoeg. Het is cruciaal om nauw samen te werken met de klant. Zoals het team in Denemarken op een fantastische manier heeft gedaan. Elektrificatie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en die moeten we begrijpen en oplossen.” Dat zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility bij Scania. “Door advies te geven waarbij naar de hele operatie wordt gekeken, zorgen we ervoor dat ons totale aanbod aansluit op de behoeften van de klant.”
De eerste twee volledig elektrische trucks uit de L-serie zijn in december 2021 geleverd. De rest van de order zal in de loop van 2022 en in de eerste helft van 2023 worden geleverd.
Lees ook: De laatste der Mohikanen | Praktijktest Scania R590 V8