90 Scania-chassis voor Stephex
Het Belgische Stephex is wereldwijd de belangrijkste bouwer van luxueuze paardentrucks en motorhomes. Zowat de helft van de trucks die het bedrijf levert, staat op een chassis van Scania. Voor 2023 bestelde Stephex dan ook niet minder dan 72 trucks bij het Scandinavische merk. Recent werd de goede samenwerking andermaal bevestigd door een nieuwe order voor 90 stuks zodat de levering van Scania chassis tot eind 2024 is bezegeld.
“Stephex is ontstaan uit de passie van oprichter Stephan Conter, onze CEO, die al meer dan 35 jaar in de paardensport zit,” zegt Tom Kerkhofs, Sales Director Horsetrucks bij het bedrijf. “Het paarden fokken zorgde ervoor dat we op zoek moesten gaan naar kwalitatieve vrachtwagens om die paarden te vervoeren. Eerst door middel van aan- en verkoop van bestaande modellen. Omdat het aanbod niet voor 100% aan onze vereisten voldeed, besloten we om ze zelf te gaan bouwen.” En om dat te doen, is uiteraard een solide basis nodig, waarbij Stephex veelal een beroep doet op Scania.
Tien per maand
Voor 2023 bestelde Stephex niet minder dan 72 chassis bij Scania, verdeeld over de P420, 500S en 590S, telkens in 6X2-configuratie. Samen met de nog te leveren exemplaren uit een eerdere bestelling, zullen er dit jaar elke maand zo’n 10 Scania-chassis verwerkt worden tot paardentruck. Met de nieuwe order voor 90 voertuigen zullen de maandelijkse leveringen tot eind 2024 doorlopen. “Scania is een bijzonder trouwe leverancier bij Stephex. Het zijn kwalitatief uitstekende voertuigen met een stabiel en stevig chassis, geen overbodige luxe gezien de hoogwaardige producten die onze klanten verwachten. Bovendien heeft het merk een zeker prestige in de vrachtwagenwereld, dat perfect aansluit bij de uitstraling die de sport heeft,” aldus Tom Kerkhofs.
Uitgebreid servicenetwerk
Europa is het epicentrum van de paardensport, en ook om die reden is Scania volgens Kerkhofs een uitstekende keuze. “We hebben naast een stevige klantenbasis in de Benelux ook heel wat cliënteel in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Het servicenetwerk van het merk is ook uitgebreid en performant in heel Europa. Klanten die met hun paarden van de ene naar de andere uithoek van het continent rijden, kunnen dan ook rekenen op een snelle en professionele bijstand, waar ze zich ook bevinden. En dat is een niet te onderschatten voordeel.”
Lees ook: Bijzondere bergingstruck met Nederlands tintje
Hongarije
Ondertussen heeft Stephex ook in Amerika een productievestiging geopend om daar voertuigen op maat van de lokale markt te bouwen. De Europese exemplaren rollen sinds 2005 uit de productievestiging van het bedrijf in Hongarije. “We werken ondertussen met meer dan 600 mensen en bouwen maandelijks 16 paardentrucks. De chassis worden door Scania rechtstreeks aan onze fabriek geleverd, maar we bestellen ze hier omdat we een uitstekende verstandhouding hebben met Scania Belgium. Zij kennen exact onze noden en zorgen voor een nauwgezette opvolging van de bestellingen. Een service die ervoor zorgt dat ook wij onze klanten op hun wenken kunnen bedienen,” besluit Tom Kerkhofs.
Hoe duur is dat