Oostenrijk wil in de komende drie jaar de stadsdistributie emissievrij maken. Transport- en distributiebedrijven krijgen de opdracht elektrische vrachtwagens aan te schaffen. De maatregel moet bijdragen aan een beter leefmilieu in de Oostenrijkse binnensteden.
Dat heeft verkeersminister Norbert Hofer bekend gemaakt. Oostenrijk trekt drie miljoen euro uit om het voornemen daadwerkelijk gestalte te geven.
MegaWATT
Hoewel er nog maar weinig laadpalen beschikbaar zijn in het Alpenland, vermoedt Hofer dat er via het project MegaWATT snel concrete oplossingen zullen komen. In het project participeren verschillende partijen, zoals transportbedrijven, energiebedrijven en netwerkbeheerders. Tegelijkertijd houdt het actuele aanbod van e-trucks nog niet over. Maar er gloort hoop voor de Oostenrijkse regering: Volvo en Renault komen in 2019 met elektrische stadsdistributietrucks op de proppen, terwijl MAN per 2021 serieproductie heeft aangekondigd. Fuso is al begonnen met de levering van de E-Canter voor stadsdistributie. Last but not least zou Tesla in 2019 met de productie van de elektrische Semi vrachtwagen moeten beginnen.
Lees ook: Renault brengt in 2019 elektrische variant D-serie op de markt.
Volvo levert in 2019 elektrische trucks voor stadsdistributie.
Dachser distribueert in Berlijn en Stuttgart met elektrische Fuso eCanter.