Er is de komende jaren een injectie van 20 miljoen euro noodzakelijk om een eind te maken aan het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de transportsector. De sector zélf moet 10 miljoen ophoesten, de andere 10 miljoen zou uit de staatskas moeten komen.
Dat stelde TLN-voorzitter Arthur van Dijk vanochtend in Den Haag tijdens de presentatie ‘Méér chauffeurs voor de sector’. Tijdens de sessie in Nieuwspoort werden de resultaten van het sectorplan en logistiek 2016/2017 bekend gemaakt. In totaal 2.638 zij-instromers hebben de afgelopen anderhalf jaar een baan gevonden als vrachtwagenchauffeur via het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STIL), op 11 duizend aanmeldingen. ,,Dat is een groot succes.” De partijen die aan de wieg stonden van het laatste sectorplan, behalve STL, TLN, vakbonden FNV en CNV en de Vereniging Verticaal Transport, willen de komende twee jaar met hulp van het Rijk nog eens 3.000 mensen laten instromen, via een nieuw sectorplan.
35 procent werkloos
,,We zien dat de spanning op de arbeidsmarkt verder oploopt’’, zegt Willem de Vries van het Sectorinstituut Transport & Logistiek. De uitdaging voor de komende jaren is voldoen aan de grote vraag naar vrachtwagenchauffeurs. Met het project ‘2000 chauffeurs gezocht’ hebben we laten zien dat we in korte tijd goede chauffeurs kunnen werven, testen en laten zij-instromen.’’ Van de zij-instromers die een baan hebben gevonden als vrachtwagenchauffeur zat 35 procent zonder werk, zo bevestigt FNV bestuurder Egon Groen. ,,Dat is met recht een win-win situatie.”
Haarstyliste
Baangarantie en de factor vrijheid blijken belangrijke argumenten voor zij-instromers, oftewel nieuwe chauffeurs die tot voor kort ander werk verrichtten of werkloos waren. Zo was de 23-jarige Tamara Schilder uit De Weere (Noord-Holland) er achter gekomen dat haarstyliste voor haar toch niet het goede carrièrepad was. Toen ze, als bijbaantje, pakjes bezorgde voor PostNL viel het kwartje: ze wilde beroepschauffeur worden. ,,Niet in een busje, maar in een echte truck. Ik rijd nu voor Peter Appel, vooral voor de Sligro’’, lacht de blondine. ,,Ik werd eerst raar aangekeken. Maar toen mijn moeder een dagje mee reed begreep ze het. Nu bestuur ik een bakwagen, maar straks wil ik ook trekker met oplegger gaan rijden. Mijn uiteindelijke doel? Internationaal, liefst op een LZV. Lekker ver weg!’’
Keukenverkoper
De 56-jarige Gert-Jan Snellen verkocht 18 jaar keukens, maar van de een op de andere dag ging zijn werkgever failliet. ,,Ik kwam er achter dat transport toch wel erg leuk is. Via het sectorinstituut ben ik opleidingen gaan volgen en aan de slag gegaan bij Peter Appel. Mijn sociale leven staat enigszins op zijn kop, vraag maar aan mijn vrouw en twee kinderen, maar dit is toch wel een geweldige baan. En het persoonlijk contact bij Appel is prima, het is een sociaal bedrijf.’’
Stilstand voorkomen
Transporteur Peter Appel heeft het afgelopen jaar honderd zij-instromers als chauffeur in dienst genomen en daar komen er binnenkort nog eens twintig bij. De vervoerder is daarmee onbetwist koploper, waar het gaat om het rekruteren van zij-instromers, zo weet STL. ,,Het sectorplan was voor ons erg welkom, want we hadden met een serieus chauffeurstekort te maken’’, vertelt HR-manager Elena Veenstra. ,,De situatie was zo nijpend, dat Peter Appel zélf maar op de wagen wilde springen, om stilstand te voorkomen.’’ Ze zegt dankzij een zorgvuldige selectieprocedure precies de juiste mensen te hebben gevonden. ,,Voorop staat natuurlijk dat je écht graag wilt, maar je moet natuurlijk ook aanleg hebben.’’
Groei houdt aan
De partijen zeggen te verwachten dat de vraag naar chauffeurs hand in hand met de economische goei verder zal toenemen, ondanks de komst van nieuwe technologie zoals platooning. ,,Het is een illusie te denken dat er over vijf jaar ineens geen chauffeurs meer nodig zijn’’, aldus TLN-voorzitter Van Dijk. ,,Het vak van vrachtwagenchauffeur zal misschien veranderen, wellicht is er straks zelfs méér opleiding noodzakelijk vanwege die nieuwe technologie. Maar verdwijnen doet het niet.’’ Het tekort aan chauffeurs is geen ’typisch Nederlands’ probleem, zo bevestigen alle betrokkenen. In ons omringende landen zitten vervoerders eveneens om chauffeurs te springen. Van Dijk: ,,Ze kijken met jaloezie naar dit project.”
Lees ook: Sectormonitor: veel instromers in transport én groeiend chauffeurstekort.
Sectorinstituut plaatst 1.500ste zij-instromer in chauffeursbaan.