albert keijzer
| 08:30 | Robert Servaas

100 jarige Albert Keijzer gaat voor Scania’s op bio-CNG

Albert Keijzer tanktransport uit Zaandam, dat deze maand 100 jaar bestaat, nam afgelopen week drie Scania R410 4×2 trekkers op bio-CNG in gebruik. De trucks vallen om meerdere redenen op. Het zijn sinds lange tijd de eerste Scania’s die Albert Keijzer koopt. Ook zijn ze in de gekozen 4×2-configuratie anders dan de drieassers waarmee Albert Keijzer normaal gesproken rijdt.

“Dat wij CNG en geen LNG-voertuigen kopen, heeft alles te maken met de wens van onze opdrachtgever Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) om te gaan rijden op het bio-gas dat zij zelf produceren”, vertelt technisch bedrijfsleider Jos Baltes die ook verantwoordelijk is voor het wagenpark van Albert Keijzer. “Bij de productie van suiker uit suikerbieten blijft er een enorme hoeveelheid organisch restmateriaal over dat Cosun Beet Company zelf vergist tot methaan, oftewel bio-CNG. Cosun Beet Company wil de groenste en meest innovatieve suikerbietverwerker van de wereld zijn, rijden op 100% eigen groen gas sluit hier naadloos op aan. Dit is de reden dat de trucks een groene kleur hebben en we, als huisververvoerder van Cosun Beet Company, nu op bio-CNG rijden”, legt Jos uit.

Win-win

Los hiervan profiteert ook Albert Keijzer zelf. Omdat het hier om echte bio-CNG gaat, kan ook de transporteur zo zijn carbon footprint reduceren. “En dat is een voordeel. Want zowel voor een suikerbietverwerker als voor een transportonderneming geldt dat ze het gebruik van fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot willen terugdringen. Door suiker te vervoeren met onze trucks op 100% biogas uit suikerbietenresten, maken we een cirkel rond en helpen wij elkaar. Een duidelijke win-win.”


Darvi Transport Lees ook: Drie Iveco’s S-Way NP op bio-CNG voor Darvi Transport


Extra tanks

Wat niet wegneemt dat samenstellen van de benodigde Scania’s op CNG toch wel wat voeten in aarde had. “Een voertuig op CNG heeft een kleinere actieradius”, vertelt Jos. “Wij rijden suiker vanaf Groningen door het hele land en een stuk Duitsland in. Daar hebben we een actieradius van rond de 600 kilometer voor nodig. Met de standaard acht tanks van de Scania zouden we zijn blijven steken op ca. 400 kilometer. Een extra bijkomstigheid is, dat wij normaal gesproken zowel een hydraulische pomp als een compressor langs het chassis van de trekker monteren om zowel te kunnen kiepen als blazen. Die ruimte is er bij CNG niet. Als oplossing hebben we voor de langste wielbasis gekozen. Daardoor heeft Scania de lucht en de hydrauliekvoorziening binnen het chassis weten te plaatsen en bleef er tussen cabine en kopschot voldoende ruimte voor een kast met vier extra tanks tegen de cabinewand. Omdat we zo ook alle ruimte aan de buitenzijde van het chassis kunnen benutten voor de tanks kunnen we genoeg kilo’s CNG meenemen voor ons dagelijks werk.”

Scania CNG

Extra tanks achter de cabine voor een grotere actieradius.

Nochtans rijdt Albert Keijzer doorgaans met drieassers om zo een optimaal laadvermogen te kunnen realiseren binnen 50 ton. “Een drieassige trekker op CNG is in onze toepassing uitgesloten. Daarom hebben we een optimum gezocht in de aanschaf van drie lichtgewicht bulktrailers met een widespread configuratie en een luchtgeveerde negentons vooras op de trekker.”

Luxere trekkers

Een andere duidelijke trendbreuk bij Albert Keijzer is de inzet van een grote R-cabine met een hoog dak. “Er was een tijd dat onze opdrachtgevers ons vroegen het laadvermogen te optimaliseren om zo met minder ritten een groot volume te genereren. Dat resulteerde in kleinere en vooral lichtere cabines. Dat we nu toch weer voor grotere cabines gaan, is duidelijk in het voordeel van het comfort van onze chauffeurs. Die willen we toch graag aan ons binden. Daarom hebben we de cabine ook voorzien van een LED-, een Driver- én een leerpakket. De standairco is inmiddels bij ons eigenlijk de standaard. Onze jongens slapen toch geregeld in de truck en de zomers worden steeds warmer,” vertelt Jos.

“Nu draagt het merk Scania over het algemeen wel bij aan een goed gevoel bij de chauffeurs. Maar het volledig rijden op CNG is binnen Albert Keijzer toch nieuw. We zullen dus wel moeten trainen, want bij het rijden op CNG komt het nog meer aan op het uitrollen. Daarbij hebben deze trucks ook een retarder en ACC. Ik heb inmiddels gemerkt dat er héél veel animo voor is om er op te mogen werken.”

120.000 km per jaar

De drie bio-CNG Scania’s gaan rond de 120.000 kilometer per jaar rijden. “Daarmee denken wij zowel een stevige milieubijdrage te kunnen leveren als een businesscase te hebben,” denkt Baltes. “Dit zijn de eerste voertuigen binnen ons bedrijf die volledig op bio-CNG rijden, Als dit goed gaat, ligt het in de verwachting dat wij voor het transport voor Cosun Beet Company meer bio-CNG trucks zullen gaan inzetten.”

Albert Keijzer bestaat deze maand 100 jaar. Het bedrijf groeide via het transport van onder meer hout en begint via tanktransport pas later aan het vervoer van bulk. Op het gebied van het transport van suiker geldt Albert Keijzer als pionier. “Dat 100-jarig bestaan, is natuurlijk een bijzondere mijlpaal die niet ongemerkt voorbij mag gaan,” meent Jos Baltes. “Alleen zal dat heel even moeten wachten tot de wereld weer feestwaardig is. Maar wat in het vat zit, verzuurt of in dit geval versuikert niet zullen we maar zeggen.”

1 Reactie
  1. 100 jaar !!…een kanjer van een Zaanse onderneming en natuurlijk van harte gefeliciteerd !
    Bij een noodkreet van Dirk Stuurman toen directeur eigenaar van STV gassen BV Amsterdam in het jaar 2000, werd er zonder moeilijke vragen te stellen, direct voor een vervangende chauffeur gezorgd daar de onze op een zeer belangrijke dag helaas ziek werd.
    Wij zijn Albert Keijzer er nog steeds dankbaar voor en wensen hen een mooie groene toekomst tegemoet !
    Dirk Stuurmanq
    D.Stuurman Holding BV
    http://www.weldingsupplies.nl

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie