Darvi Transport
| 13:42 | Robert Servaas

Drie Iveco’s S-Way NP op bio-CNG voor Darvi Transport

In de hoogste versnelling zetten Cosun Beet Company en Darvi Transport als frontrunners in op duurzaam wegtransport. Door de komst van nog eens drie nieuwe Iveco’s op 100% bio-CNG kunnen zij de uitstoot van CO² reduceren. De chauffeurs, die onderweg zijn op eigen biogas, zijn volgens Darvi Transport directeur Dominique Elegeert, lovend over hun nieuwe truck.

De trucks met 460 pk en 2.000 Nm koppel leveren hier een directe bijdrage aan, zodat Cosun Beet Company uiteindelijk kan doorgroeien tot de groenste bietenverwerker van de wereld. Darvi Transport uit Bergen op Zoom draagt hier wezenlijk aan bij, doordat het vanaf 2011 al rijdt op biogas. Door de aanschaf van drie S-Way’s is het aantal 100% CNG voertuigen gestegen naar vijf stuks. Deze tanken allemaal bij Cosun Beet Company eigen biogas.

Duurzaam onderweg

Cosun Beet Company is de grootste producent van biogas in Nederland. Het heeft als doelstelling om alles van de suikerbiet te gebruiken. Op eigen terrein vergisten zij daarom suikerbietresten (zoals bietenpuntjes en staartjes) volledig tot biogas. Een ‘duurzamere’ transportoplossing is haast niet mogelijk.

Bij de nieuwe bio-CNG trucks is er geen sprake van uitlaatgasrecirculatie (EGR) of een actieve roetfilter. De trucks zijn namelijk voorzien van een passieve roetfilter welke zichzelf reinigt, waardoor het filterelement pas na 450.000 km gewisseld hoeft te worden.

Compressor sluit naadloos aan op methaanmotor

Darvi Transport heeft wederom gekozen voor direct aangedreven XK18 bulkcompressoren met luchtkoelers, omdat deze een hoge opbrengst combineert met het gewenste lage brandstofverbruik. Daarnaast heeft het goede ervaringen met de reeds door Gardner Denver geleverde en op CNG-trucks gemonteerde bulkcompressoren. Vooraf hebben Darvi Transport, Iveco Nederland en Gardner Denver samen bepaald wat de meest ideale opbouwpositie voor de compressor en koeler is op het voertuig. Hierdoor zijn de rechtertanks tijdelijk gedemonteerd, zodat de complete compressorinstallatie zo efficiënt mogelijk is gemonteerd. Door een goede voorbereiding en door de brede ervaring van Gardner-Denver met dit soort installaties heeft dit geresulteerd in een perfect functionerende installatie.

Maximale inzetbaarheid

Mede door de kwaliteit van de bewezen methaanmotor, het lage brandstofverbruik en de lage TCO heeft Darvi Transport voor drie Iveco S-Way’s gekozen. Hiermee is per truck een hoge actieradius mogelijk. Daarbovenop heeft Darvi Transport besloten om bij één truck achter de cabine een extra set CNG-tanks te plaatsen. Zo kan het bedrijf te weten komen in hoeverre de actieradius verhoogd kan worden. Darvi Transport is er van overtuigd dat de BIO-CNG trucks het goed gaan doen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie