Zweedse roadtrain een succes
In Zweden rijdt sinds 1 februari 2012 een dikke roadtrain als proef.
We schreven er in januari al iets over, maar nu zijn er enkele voorlopige resultaten: Met de roadtrain wordt tenminste vijftien procent brandstof bespaard vergeleken met conventionele 25,25 meter-combinaties. De winst is nog groter vergeleken met een standaard Europese trekker-oplegger: dertig procent.
Milieuwinst
De bedoeling van de roadtrain-test is ondere andere om het transport milieuvriendelijker te maken. Dat blijkt dus – opnieuw – met langere en zwaardere trucks prima te lukken. Daarnaast is er geen extra slijtage aan het wegdek, en zijn er minder trucks nodig om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren.
Een ander voordeel is dat standaard trailers gebruikt worden, en men geen nieuw materieel duur hoeft te ontwikkelen en aan te schaffen, zoals in Engeland waar men onlangs voor een proef met langere trailers koos.
Kortste trucks ter wereld in Europa en Azië
“De vraag naar transport blijft groeien wat leidt tot meer drukte op de wegen”, zegt Lennart Pilskog van Volvo Trucks. “Tegelijk is er een sterke roep vanuit de milieuhoek om het transport minder milieubelastend te maken en de CO2-uitstoot omlaag te krijgen”.
“Europa en Azië hebben de kortste trucks van de wereld. Dan is het niet gek dat je bekijkt hoe trucks efficiënter ingezet kunnen worden om de groei in het transport op te vangen”, aldus Pilskog.
Naar Australisch voorbeeld
De truck in kwestie is opgebouwd uit een Volvo FH700 tandemas-trekker van Kallebäcks Transport uit Göteborg die twee opleggers van DB Schenker trekt, een volwaardige tachtig tons roadtrain van 32,5 meter naar Australisch voorbeeld. De auto vervoert dus honderd procent meer vracht dan een standaard Euro-trekker-oplegger, en is tevens honderd procent zwaarder.
De roadtrain rijdt een voorgeschreven route over de E6 tussen de terminals van Schenker in Malmö en Göteborg. De maximum snelheid is tachtig kilometer per uur en er wordt alleen ’s avonds en ’s nachts gereden. Het is overigens niet de eerste roadtrain in Zweden. Er loopt tevens een proef met negentig tons hout-trucks van 30 meter lengte in het noorden van het land.