Zweedse racelegende op Truckstar Festival
De Zweedse racelegende Boije Ovebrink komt naar het Truckstar Festival in Assen voor een bijzondere demonstratie met zijn racetruck: ’s werelds snelste hybrid truck, de Mean Green.
De Zweedse racelegende Boije Ovebrink komt naar het Truckstar Festival in Assen voor een bijzondere demonstratie met zijn racetruck: ’s werelds snelste hybrid truck, de Mean Green.
De Mean Green is een Volvo VN die is opgebouwd door een enthousiast team van Volvo-techneuten in Zweden. Het idee voor de auto kwam echter van truck-coureur Ovebrink zelf. Uiteraard is hij enorm trots op zijn snelste en groenste racetruck ter wereld, en wil de truck daarom graag – met hoge snelheid – laten zien op Assen.
Racegeschiedenis
In november 2007 brak Ovebrink zijn eigen zogeheten ‘standing kilometre record’ uit 2001, met een gemiddelde snelheid van 158,829 kilometer per uur. Hiervoor gebruikte Ovebrink een rode Volvo NH16 met de toepasselijke naam The Wild Viking. De directeur van Volvo Trucks, Staffan Jufors kwam Ovebrink feliciteren met het nieuwe record, maar daagde hem tegelijkertijd uit: “Ga je nu op je lauweren zitten rusten, en genieten van alle roem die je krijgt als kampioen, of heb je nog nieuwe ideeën?”, zo sprak Jufors.
“Ik zou graag de snelste hybride truck ter wereld bouwen”, antwoordde Ovebrink. Dit idee klonk Volvo goed in de oren. Ovebrink had echter geen enkel benul van de geavanceerde technologie die Volvo beschikbaar zou stellen voor de truck.
Tsjechisch record
Overigens werd Mean Green in eerste instantie als gewone racetruck opgebouwd, omdat een Tsjechische coureur het nieuwe record van Ovebrink had gebroken. Dat moest eerst teruggewonnen worden, maar later bleek dat de FIA het Tsjechische record ongeldig verklaarde.
Ovebrink zette desalniettemin door en verbrak opnieuw zijn record. Ditmaal was de gemiddelde snelheid 166,7 kilometer per uur en de topsnelheid lag rond de 260 kilometer per uur.
Schroothoop
De Mean Green is opgebouwd uit twee halve frames die naar de schroothoop zouden gaan, legt Ovebrink uit. “En de Amerikaanse VN-cabine kwam van een auto die een crashtest ondergaan had, maar waarvan de cabine nog volledig intact was.”
Daarna moest er zoveel mogelijk gewicht bespaard worden. Zo werd bijvoorbeeld 43 kg staal van de vooras af geslepen, die oorspronkelijk 100 kilo woog. Maar Ovebrink zelf moest ook wat gewicht verliezen. Het team dwong hem te beloven twintig kilo af te vallen.
De truck heeft Volvo’s 16 liter motor. Met wat aanpassingen, waaronder twee turbo’s van Volvo Penta, levert dit blok geen 700 pk, maar 1900 pk. De electromotor, die later werd toegevoegd aan de aandrijflijn, levert nog eens 200 pk. Het koppel ligt op een ongekende 5.500 Nm.
Champagnekurk
Samen met een aangepaste I-Shift-versnellingsbak knalt de truck uit de startblokken bij de start. De acceleratie is sneller dan die van een gewone dieseltruck, die in het begin een korte vertraging kent. “Het is net een champagnekurk, maar dan zonder het geluidseffect”, zegt Ovebrink.
De eerste paar seconden maakt de truck een zacht fluitgeluid, totdat de dieselmotor – pas bij zestig kilometer per uur – bijspringt, in de negende versnelling.
Hoe dat eruitziet, en hoe het klinkt, dat gaan we meemaken tijdens het 31e Truckstar Festival op 30 en 31 juli in Assen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."