Afgelopen weekend was er in de Zweedse stad Göteborg een chauffeursprotest tegen social dumping.
In Zweden leidt de grootschalige inzet van Oost-Europese chauffeurs tot dezelfde problemen als hier in Nederland. Ook in Zweden is men het zat.
Het protest was met driehonderd deelnemende chauffeurs en twee kolonnes trucks een succes. De stoeten kwamen uit op Götaplatsen, een groot plein in de stad. Daar waren verschillende sprekers, met een aantal duidelijke boodschappen:
“Het zou niet mogen dat vandaag de dag mensen vandaag de dag hiernaartoe komen om in het Zweedse wegtransport op de grofste manier uitgebuit te worden door gewetensloze bedrijven”, zei Lars Lindgren van de vakbeweging ‘Transportarbetarförbund’.
Deze vakorganisatie verwelkomt buitenlandse arbeidskrachten, maar zegt dat buitenlandse chauffeurs onder Zweedse arbeids-voorwaarden te werk gesteld moeten worden. Dit is eenzelfde ‘gelijk werk, gelijk loon’-eis als van onze vakbeweging, die hier onlangs is opgenomen in de Nederlandse CAO.
“We moeten zien dat we eenduidige voorwaarden krijgen in de branche. En onze politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen en stoppen zich te verbergen achter EU-besluiten”, aldus Lindgren.
Maar ook van een werkgeversorganisatie, Sveriges Åkeriföretags, was er een spreker en die stelde vast, net als TLN onlangs in Nederland deed, dat de controle door de Zweedse autoriteiten veel te slecht is.
Vrije cabotage slecht idee
Daarbovenop kreeg de EU kreeg er van langs. Brusselse plannen om de Europese transportmarkt helemaal open te gooien door een einde aan alle cabotage-beperkingen, is een slecht idee. Hiermee scharen de Zweedse werkgevers zich opnieuw achter de Nederlandse werkgevers, want TLN sprak zich onlangs in een ommezwaai ook uit tegen het vrijgeven van de cabotage.
Ersntige dreiging
Als de huidige praktijken doorgaan, krijgen we grote werkloosheid te zien, misgelopen belastinginkomsten en we verliezen transportbedrijven. Er zijn nu 116.000 chauffeurs in Zweden. Er is berekend in 2050 vervoerd twee keer zoveel goederen vervoerd worden als nu, maar wie zitten er dan achter het stuur, zo was de vraag.
Politiek
Ook de Zweedse nationale politiek was aanwezig, onder andere in de persoon van Monica Green van de socialisten. Haar partij zit momenteel in de oppositie maar lijkt tot actie bereid. Zo wil Green dat de politie boetes ter plekke moet kunnen innen en trucks vast moet kunnen houden tot de boete betaald is.
Haar collega Sten Bergheden van de liberalen verdedigde het regeringsbeleid en zei dat er verschillende nieuwe maatregelen aan zitten te komen. Zo komen er nieuwe besluiten over de straf- en boeteniveaus en gaan verschillende overheidsdiensten beter samenwerken.
Maar de echte problemen worden net als in Nederland veroorzaakt door de Brusselse wens Europa te snel één te laten zijn. De komende jaren is er absoluut geen sprake van een level playing field op de Europese transportmarkt. Zolang de EU dat gegeven negeert, blijven de protestmarsen doorgaan.
Bron + foto: Trailer