Twee Zweedse brancheorganisaties pleiten voor een wijziging van de rij- en rusttijdenwet voor chauffeurs van elektrische vrachtwagens. Zij zouden ruimte moeten krijgen om door te rijden naar een laadstation, ook al overschrijden ze daarmee hun rijtijd.
Nu we steeds vaker elektrische vrachtwagens in het wegtransport zien moeten de regels aangepast worden. Brancheorganisatie Transportföretagen en Mobility Sweden stellen dat de huidige rij- en rusttijdenwetgeving is ontworpen rondom de verbrandingsmotor. Met een elektrische truck kunnen chauffeurs in een situatie komen waarin zij noodgedwongen hun rijtijd moeten overtreden. Als dat het geval is, moet dat wettelijk gedekt zijn.
Nu kan een chauffeur 4,5 uur rijden waarna hij een pauze neemt van 45 minuten. Soms moet men net iets verder rijden dan de eerste en de beste parking om bij een laadstation te komen. Transportföretagen en Mobility Sweden vinden dat de chauffeur naar het volgende laadstation mag rijden, ook al wordt de rijtijd daarmee overschreden.
Maria Lindh, beleidsdeskundige bij Transportföretagen, vind dat de regels op de shop moeten. “Een chauffeur moet zijn dagelijkse rusttijd op dezelfde manier kunnen onderbreken als bij het op- en afrijden van veerboten en treinen.” Een voertuig dat tijdens de rust oplaadt, mag het oplaadpunt niet blokkeren wanneer het volledig opgeladen is. “De huidige regelgeving staat het niet toe. Wij vinden het van belang dat de huidige regelgeving de elektrificatie van het wegtransport niet in de weg staat of bemoeilijkt.”