De Zweedse regering wil hogere sancties voor cabotage-overtredingen waarbij de opdrachtgever niet langer buiten schot blijft.
De Zweedse regering behandelde afgelopen week een wetsvoorstel over de cabotagehandhaving.
Volgens het voorstel zou het huidige systeem van boetes voor cabotage-overtredingen vervangen moeten worden door sancties van een veel afschrikwekkender niveau.
Bovendien moeten die sancties tevens gericht zijn op opdrachtgevers.
Eerlijke concurrentie als voorwaarde
De bedoeling is om een eerlijke transportmarkt te creeëren met eerlijke concurrentie. “Het is belangrijk dat er een goed werkende transportmarkt is in Europa waarmee de handel en de werkgelegenheid samen kunnnen groeien”, zegt de Zweedse Infrastruktuurminister Catharina Elmsäter-Svärd.
“Een voorwaarde is echter eerlijke concurrentie. Daarom werkt de regering mee aan het beteugelen van misstanden en het verbeteren van de naleving van de regels in de branche”, aldus Elmsäter-Svärd.
Het nieuwe sanctie-regime zal per 1 januari 2015 van kracht zijn.
Eerder nog was de Zweedse minister voorstander van vrije cabotage.