De nieuwe Volvo FMX 460 10×4 widespread, die Molenaar Haarlem heeft aangeschaft, is bedoeld voor het ‘zwaardere werk’.
Het maximaal GVW bedraagt 50 ton, technisch is het 53 ton. Het GVW wordt onder meer bereikt door twee 10-tons voorassen, een Volvo 10-tons voorloopas die voor het tandemstel geplaatst is en een widespread tandemstel van 23 ton. Als basis is de standaard 8×4 genomen, waar Terberg Techniek een extra Volvo-as heeft bijgeplaatst. Vier van de vijf assen zijn (elektrisch-hydraulisch) stuurbaar, terwijl de drie achterste assen ook nog eens hydraulisch geveerd (en gecompenseerd) zijn. De truck kan door de asconfiguratie volledig worden uitgenut voor het laadvermogen.
Detectiesysteem
Directeur Dennis Molenaar: “Het is een 5-asser met de technisch hoogst mogelijke asbelasting bij de kleinst mogelijke wielbasis. In ons werk moet je makkelijk kunnen manoeuvreren en we komen vaak op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn. Met de afstandsbediening van de kraan kan de machinist tijdens het leggen van de rijplaten de truck verplaatsen. In dit geval hebben we gekozen voor een 24 ton/meter overslagkraan van Penz. Ook is de truck voorzien van een optioneel detecteringssysteem, waardoor de machinist gewaarschuwd wordt, indien er zich iets voor de truck bevindt. Dat is nog geen verplichting, maar wij willen graag vooruit lopen op normering.”
Molenaar Haarlem is een verhuurbedrijf van rijplaten, azobé kraanschotten en onder meer loopschotten. Het wagenpark bestaat uit zes trucks.