De Zwitserse ombouwspecialist E-Force One lanceert half november op de vakbeurs Transport-CH haar eerste zware elektrische vrachtwagen. De truck is gebaseerd op de Iveco Stralis.
Het gaat om de E-Force One E44 die volgens de fabrikant een totaalgewicht tot 44 ton met zich mee kan torsen.
Accupakketten
De actieradius is niet overdreven groot. E-Force One claimt een praktijkrijbereik van 200 tot 300 kilometer, al naar gelang het gekozen accupakket. Klanten kunnen straks kiezen uit vier verschillende stroompakketten, variërend van 120 tot 310 KwH. Het vermogen zou 747 pk bedragen.
Testjaar
De eerste E-Force One E44 trucks worden komend jaar in de dagelijkse praktijk door reeds bestaande klanten getest, zegt manager Flavio Cueni in Duitse media. ,,2018 wordt een intensief testjaar. Daarna krijgen de klanten de trucks daadwerkelijk in hun bezit.’’
Stadsdistributie
E-Force One is vooral specialist in de ombouw van Iveco-dieseltrucks tot elektrische voertuigen. Het betrof tot dusver de elektrificering van hoofdzakelijk lichtere bakwagens, die in de stadsdistributie worden ingezet. Nu is er dan ook een zware truck ‘made in Switzerland’. De E44 gaat overigens niet blanco de weg op, het afgelopen jaar zijn prototypes intensief in de Zwitserse bergen beproefd. Met een kennelijk positieve uitkomst.
Iveco
Voor wie geïnteresseerd is: de vakbeurs Transport CH is van 16 tot en met 19 november te bezoeken in Bern. E-Force One staat er naast Iveco. Niet geheel toevallig, omdat het bedrijf immers gespecialiseerd is in het elektrificeren van trucks van de Italiaanse fabrikant. De E44 deelt logischer wijze dan ook veel componenten met de Iveco Stralis. Of de E-Force E44 überhaupt naar Nederland komt na 2018, is nog volstrekt onduidelijk.
Lees ook: Daimler lanceert elektrische E-Fuso voor regionale inzet.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.