E. Lafeber
| 08:51 | Arjan Olsthoorn

Zwaartransport specialist E. Lafeber vertrouwt op MAN

Transportbedrijf E. Lafeber uit Gouda is een begrip in de wereld van exceptioneel vervoer. Voor de zwaarste klussen die dit veelzijdige bedrijf toebedeeld krijgt, vertrouwt Lafeber voor honderd procent op MAN.

Lafeber is een familiebedrijf dat al sinds 1820 actief is. Dus onlangs vierde Lafeber de 202e verjaardag. De kunst van overleven zit hem in de veelzijdigheid van het bedrijf. Meest in het oog springend is natuurlijk het exceptioneel transport. Maar daarnaast houdt Lafeber zich ook bezig met het transport van bouwmaterialen en de bijbehorende logistiek. Verder is Lafeber vanuit standplaats Gouda ook actief in projectmatige vervoersklussen van de meest uiteenlopende aard, alsmede machineverhuizingen.

Al lang MAN-klant

“We kennen dealer Van Leeuwen Truckservice al lang. Zij denken altijd op een prettige manier met ons mee. Onze contacten gaan terug tot de jaren tachtig van de vorige eeuw,” zegt directeur Martine Lafeber. De vloot van Lafeber bestaat uit 27 trucks en meer dan zestig trailers. Daar zitten enkele zware, meerassige diepladers bij, en daar wordt de nieuwe MAN TGX voor ingezet. “Deze nieuwe zwaar transport trekker is goed voor 250 ton op kenteken, en dat is belangrijk voor ons,” legt Martine Lafeber uit. “Voorzien van de nieuwste techniek, waardoor ook bij een combinatiegewicht van 250 ton, de combinatie soepel wegrijdt. Dat is wat onze klanten graag zien van ons.”

Lees ook: Save the date: Truckstar Mack & Speciaal Transportdag

Een unieke bouwsteen voor deze eigenschap is de WSK Koppelomvormer. Hiermee wordt het koppel van de motor versterkt tot een factor van 1,6 en kan schokvrij worden opgetrokken. Ook ideaal bij het manoeuvreren. De koppelomvormer is voorzien van een lock-up voor een hoog rendement en een laag brandstofverbruik.

Lading van 107 ton

Op de foto’s zien we de nieuwe vier-assige zwaartransport trekker in actie kort na het laden van een heimachine met een totaalgewicht van 107 ton. De MAN trekt daarbij een drie-bed-vijf-dieplader. Het geheel werd geladen in de kop van Noord Holland en moest worden gelost op de Maasvlakte. Een routineklus voor Lafeber.

Vertroetelen

De grote en gevarieerde trailervloot is een glashelder argument voor Lafeber om er een eigen werkplaats op na te blijven houden. „De trailers zijn van diverse merken en hebben alle specifieke taken. Het zijn uiteenlopende typen, tot en met de zwaarste diepladers aan toe. Ook de trucks hebben nauwelijks geheimen voor ons. We beschikken over voldoende monteurs die vertrouwd zijn met de eigenschappen van onze vloot“, aldus Martine Lafeber. “Maar de APK laten we aan de dealer over. Daartoe staan we in nauw contact met Van Leeuwen Truckservice in Waddinxveen. Net als voor de trailers, geldt ook voor de trucks dat die specifiek worden ingezet. Bij MAN hebben we de ervaring dat ze erg betrouwbaar zijn, juist in de categorie van hoge tonnages. Deze nieuwe trekker vervangt een exemplaar dat we veertien jaar hebben gehad. Dat zegt wel wat over dit merk.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie