Het Duitse ministerie van Verkeer verwacht dat er ongeveer 400 ecocombi’s aan de Duitse LZV-proef zullen meedoen.
Dit betekent dat minimaal 200 en maximaal 400 Duitse bedrijven mee zullen doen met de proef. Uit een conceptverordening blijkt dat de deelstaten 64 stukken autosnelweg en 21 stukken Bundesstraße voor de proef hebben aangemeld. Alleen Schleswig-Holstein, Niedersachsen en Thüringen hebben ook wegen van een lagere categorie toegevoegd.
Tot 2 september kunnen nog aanvullingen en correcties worden ingediend. Dat is ook nodig, omdat bijvoorbeeld in Hessen vervoerders anders niet van of naar de autosnelweg kunnen komen.
Transitroute A7
Naast Schleswig-Holstein, Niedersachsen en Thüringen willen ook Hamburg, Hessen, Bayern en Sachsen ervaringen met de ecocombi opdoen. De andere negen deelstaten weigeren medewerking al geeft Mecklenburg-Vorpommern wel op individuele basis ontheffingen af, buiten de officiële proef, en moeten alle deelstaten doorgaande ecocombi’s op de autosnelwegen accepteren. Zo staat de A7 van de Deense tot de Oostenrijkse grens in de bijlage als volledig vrijgegeven, ook al loopt die ten dele ook door de niet-deelnemende deelstaat Baden-Württemberg.
Slechts veertig ton
In de conceptverordening staan ook technische eisen en eisen aan de chauffeur. Net als in Nederland geldt een inhaalverbod voor LZV’s. Als totaalgewicht mag de huidige veertig ton niet worden overschreden, met uitzondering van 44 ton in het voor- en natransport bij intermodaal vervoer. De precieze datum van aanvang is nog niet bekend. Het Duitse ministerie van Verkeer houdt het op begin 2012.
Bron: TLN