Een open dag in de gerenoveerde Coentunnel heeft talloze bezoekers een prachtige indruk van de tunnel gegeven.
Na grondige renovatie-werkzaamheden is de oude Coentunnel uit 1966 klaar om aan z’n tweede leven te beginnen. Maar niet voor dat geïntereseerden op zaterdag 28 juni door één van de twee gerenoveerde tunnelbuizen heen konden lopen.
Een mooie manier en een unieke kans – die door honderden mensen was aangegrepen – om te zien hoe zo’n tunnel er uit ziet. Binnenkort denderen er dagelijks weer duizenden trucks, auto’s en bussen door de tunnelbuizen.
Alles is getest en klaar voor het verkeer
Alle systemen in de tunnel zijn inmiddels getest. De verwachting is dat de benodigde openstellings-vergunning spoedig verleend zal worden. De opening is op 21 juli, waarmee een groot deel van de eindeloze file-ellende op de A10 en A8 verleden tijd zal zijn. Onlangs spraken we met een woordvoerster van Rijkswaterstaat over de openstelling van de oude Coentunnel en de vergunnings-procedure.
Hieronder staat een rijtje foto’s van de gerenoveerde tunnel met de nodige informatie.
Dit is de noordingang van de oude, gerenoveerde Coentunnel. Het loop-traject ging door de meest westelijke tunnelbuis. Aan de andere kant stonden de bussen weer klaar voor de terugrit naar het bezoekerscentrum. Helemaal links zie je de opening van de nieuwe Coentunnel.
Geheel herkenbaar nog, maar wel helemaal netjes en nieuw: de inrit van de tunnel.
In de tunnel is praktisch alles verwijderd en opnieuw aangebracht, waaronder ook deze krachtige ventilatoren, die voor de gelegenheid aan stonden. De ventilatoren blazen een stormachtige luchtstroom de tunnel in, ‘stroomafwaarts’, zodat automobilisten die stranden achter een brand-incident niet in de rook komen te staan en de tunnel als geheel zoveel mogelijk rookvrij blijft.
Ook nieuw zijn de barriers die de tunnelwand beschermen en de felle en prettige LED-verlichting waarvan de sterkte afhangt van de hoeveelheid daglicht die er is (hoe zonniger buiten, hoe feller het licht in de tunnel). Ook ligt er een keurige laag nieuw asfalt plus belijning. Op de barriers zijn kleine LED-lichtjes aangebracht, wit aan de linkerkant en rood aan de rechterkant. Hopelijk veroorzaken de rode lichtjes geen onnodige rem-acties zoals in de smalle buis van de nieuwe Coentunnel vaak het geval is geweest. Qua hoogte zal waarschijnlijk net als voorheen een strikte 4 meter gehanteerd worden.
| De oude Coentunnel bestaat uit segmenten die afgezonken zijn en op de bodem van het Noordzeekanaal liggen. Dit is een overgangsvoeg tussen twee van die segmenten. |
Licht aan het einde van de tunnel.
Ook aan het einde hangen twee krachtige ventilatoren om de lucht de tunnel uit te zuigen.
De uitrit van de tunnel, met direct een verbreding en vluchtstrook die het verkeer in geval van een calamiteit in de tunnel extra vluchtruimte biedt.
De betonnen toren bovenop de tunnel is één van de twee nieuwe ontluchtingstorens, en huist vier grote ventilatoren. Deze schoorsteen is hoog en breed genoeg om de afvoerlucht uit de tunnel over een breed genoeg gebied te verspreiden en daarmee te verdunnen, zodat er geen luchtkwaliteitsnormen overschreden worden.
Een rijtje borden boven de uitgang van de tunnel waaraan mooi te zien is dat beide tunnelbuizen (vier rijstroken) alleen maar verkeer in zuidelijke richting te verwerken krijgen.
De ingebruikname van de beide buizen heeft naast het wachten op de openstellings-vergunning ook de nodige voeten in de aarde wat betreft de aansluitingswerkzaamheden. Hiervoor staan vier dagen gepland – waarschijnlijk van woensdag 16 juli tot maandagochtend 21 juli heel vroeg, afhankelijk van het verkrijgen van de vergunning. Dat betekent vier dagen ernstige hinder – er is dan geen verkeer mogelijk door de gehele Coentunnel, nieuw en oud in beide richtingen. Daarna zal echter een ernstig en hardnekkig knelpunt uit het vaderlandse wegennet verdwenen zijn.