De Mercedes-Benz SK was van 1988 tot 1998 de zware truck van het merk. Hij volgde de NG-reeks op, die al in 1973 op de markt kwam als moderne opvolger van de tot dan toe nogal vierkante vrachtwagens van Das Haus. In 1996 werd de geheel nieuwe Actros gepresenteerd, maar de SK bleef in productie tot 1998, vooral omdat trouwe klanten gehecht waren aan de kenmerkende en vertrouwde truck. Zo ook het Nederlandse transportbedrijf Van der Laan, dat een hele vloot Mercedes-trucks had rijden. Het bedrijf schafte in 1996 nog diverse SK’s aan.
Wil je het volledige ritverslag lezen? Koop Truckstar editie 9 hier!
Op één van die SK’s werd Simon de Pater (41) de chauffeur. “Ik liep al sinds mijn zestiende bij Van der Laan, dus dat ik ooit chauffeur zou worden, stond wel vast. Drie jaar later had ik alle rijbewijzen en ben ik op de vrachtwagen gegaan. Dat was meteen een Mercedes en daarmee is de voorliefde voor dit merk begonnen. Ik heb ook nooit iets anders gereden.”
Met zijn SK reed Simon vele kilometers door Europa, waarbij hij echt verknocht raakte aan het model. Toch kwam er het moment dat hij de overstap moest maken naar een Actros. “Maar die SK zat in mijn hart”, aldus Simon. Dat kwam deels door de V8-motor van zijn SK. “Een dijk van een motor; sterk, betrouwbaar en met een lekker geluid”, zegt hij erover.
In 1998 werd Van der Laan overgenomen door Geodis, waarmee de kenmerkende geel-groene huisstijl overging in het wit van Geodis. Wel werden er nog steeds Actrossen gekocht. Omdat de sfeer in zo’n nieuw bedrijf toch wat anders werd, koos Simon er in 2007 voor om eigenrijder te worden, maar wel als vaste charter voor Geodis. Uiteraard kwam er maar één auto in aanmerking, een Mercedes met V8. “Die kon ik overnemen van de firma en ik heb hem nog steeds”, zegt Simon.
Bijzondere geschiedenis
Bij Simon sluimerde er het verlangen ooit weer een SK te hebben. “Die kans deed zich twee jaar geleden eigenlijk ineens voor toen deze te koop kwam”, vertelt hij. “Dit is een originele Van der Laan-trekker, die in 1996 in de vloot kwam. Ik heb hem nog zien komen en ik reed destijds op precies zo’n auto. In 2001 werd deze trekker uit de vaart genomen, maar niet verkocht. In plaats daarvan werd het de terminaltrekker hier op het terrein. Na 2013 werd de Mercedes-Benz SK niet meer gekeurd. Het ging me gewoon aan het hart om zo’n SK toch een beetje te zien aftakelen, vandaar dat ik ooit tegen de beheerder heb geroepen dat ik hem wel wilde kopen. Dat moment kwam in 2018, toen het bedrijf er toch ineens afstand van wilde doen.”
Zo werd Simon nogal plotseling eigenaar van een door hem zo begeerde SK, die door zijn gebruik als terminaltrekker een relatief lage kilometerstand heeft van nog geen 650.000. “Daardoor was hij technisch eigenlijk nog in een heel redelijke staat. Alleen het interieur was compleet uitgewoond.”
Als een zonnetje
In het hoofd van Simon was al een beeld ontstaan van hoe de Mercedes eruit moest komen te zien. “Het chassis viel mee. Dat hebben we roestvrij gemaakt en opnieuw rood gespoten. Ook de motor heeft enkel een grote beurt gehad, want voor de rest liep die nog als een zonnetje. De rest van de techniek was eveneens in orde, al hebben we wel slijtagedelen als de remmen vernieuwd.” Een groot voordeel bij de restauratie blijkt het feit dat de SK van redelijk recente datum is. “Daardoor was eigenlijk alles nog gewoon bij de dealer te bestellen. Denk aan verse rubbers, nieuwe spiegels en spiegelsteunen, technische onderdelen en noem maar op.”
V8-gebrul
De Mercedes is nu een klein jaar klaar en Simon gebruikt hem voornamelijk voor hobby- en toerritjes. “Hij is wel ADR-gekeurd, dus ik zou er ook gewoon mee aan het werk kunnen”, vertelt Simon verder. Onderweg naar een geschikte fotolocatie blijkt hoe geweldig die SK klinkt (filmpje hieronder). De V8 brult echt uit de staande pijpen, waarbij de turbo tijdens het schakelen zo’n heerlijke fluit laat horen. Heel comfortabel is zo’n losse trekker natuurlijk niet, maar dat geluid maakt alles goed. Ook de eigenaar grijnst van oor tot oor terwijl hij de pook van versnelling naar versnelling laat gaan. “Dit is nog echt rijden”, roept Simon boven het gebrul van de V8 uit. Met de minuut stijgt het enthousiasme in de fraai beklede cabine. Zo leuk om ook eens zo’n minder voor de hand liggende hobbytruck voor de lens te hebben.
Het volledige verhaal van de Mercedes-Benz SK en zijn eigenaar Simon de Pater lees je in Truckstar 9, bestel hem hier. Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd.