Woede over Franse boetes
De Nederlandse Europarlementariërs Corien Wortmann-Kool en Peter van Dalen zijn geschokt door absurde Franse boetes voor chauffeurs.
De twee politici roepen Transportcommissaris Siim Kallas op om Frankrijk op de vingers te tikken. Het gaat om de extreme boetes voor het niet naleven van administratieve regels, zoals het niet hebben van een patronaal attest, ofwel het verfoeide vakantiebriefje.
Twee Vlaamse touringcarchauffeurs kregen onlangs een boete van de Franse politie van – schrik niet – 39.000 euro voor het niet kunnen overlegggen van de vakantiebriefjes.
Verkeersveiligheid niet in het geding
Volgens Wortmann (CDA) laat dit geval weer duidelijk zien hoe inflexibel de Fransen zijn, ook wanneer de verkeersveiligheid totaal niet in het geding is: “De chauffeurs voldeden aan de rij- en rusttijden en hadden in plaats van het patronaal attest een arbeidscontract bij zich, waarmee ze konden aantonen dat ze net in dienst waren. Ik kan mij niet indenken wat zij nog meer hadden kunnen doen”, aldus Wortmann.
Ook Peter van Dalen (CU) is het zat en wil dat Europa eindelijk werk maakt met het ontwikkelen van uniforme boetes voor dezelfde vergrijpen in heel Europa.
Van Dalen: “Al vele keren heb ik de Europese Commissie opgeroepen actie te ondernemen om de handhaving van de wetgeving in het wegvervoer te verbeteren. Wat zijn precies de overtredingen en welke sancties passen daarbij? Daarover moet vlug duidelijkheid komen. Want ondernemers, hun chauffeurs en ook de handhavers kunnen er geen touw meer aan vastknopen als beperkte administratieve overtredingen worden bestraft met 39.000 euro boete.”
“Controles zijn een instrument om te zorgen dat regels worden nageleefd en de verkeersveiligheid wordt verbeterd, maar moeten geen doel op zich worden om geld in het laatje te brengen”, aldus Wortmann en Van Dalen samen.
Meer regel dan uitzondering
Volgens cijfers van Transport in Nood, partner van TLN blijkt dat boetes van meer dan 10.000 euro voor overtreding van zogenaamde administratieve regels meer regel zijn dan uitzondering. Een woordvoerder van TLN laat weten: “een recent voorbeeld van een boete van 39.000 euro toont weer eens aan dat de handhaving van de regelgeving omtrent rij- en rusttijden in sommige lidstaten compleet is doorgeslagen. Hierdoor kunnen hardwerkende ondernemers, in tijden van economische crisis, aan de rand van de afgrond worden gebracht.”
Foto: Mooi land om te rijden, dat Frankrijk, dat wel.