Winterdipje bij zuinig rijden
Hoe komt het toch dat de verbuikscijfers van vrachtwagens verslechteren in de winter?
Met de huidige dieselprijzen letten de meeste bazen en wagenparkbeheerders erg scherp op het verbruik van hun trucks. Uiteraard speelt het rijgedrag van de chauffeur een grote rol. Maar ook al doe je als chauffeur nog zo je best, in de wintermaanden doe je het eigenlijk altijd iets slechter dan in de zomer, en kun je als chauffeur toch de zwartepiet krijgen. Vaak onterecht.
Verschillende factoren
Er zijn namelijk verschillende factoren die er voor zorgen dat trucks meer diesel verbruiken in de wintermaanden. Rij je bijvoorbeeld door een goeie herfst- of winterstorm, dan kan kost dat per dag makkelijk twee tientjes extra aan diesel, of meer. En mocht er sneeuw liggen, dan is de rolweerstand groter en moet de motor eveneens harder werken. Sneeuw heeft tevens de eigenschap aan de truck te blijven plakken. Je kunt zo gemakkelijk een paar honderd kilo zwaarder zijn door aangekoekte sneeuw en ijs.
Dichtere, koude lucht
Maar de belangrijkste oorzaak voor een hoger verbruik is misschien wel de koude lucht. Die is dichter dan warme lucht, waarmee de luchtweerstand in de winter groter is. Een kubieke meter lucht weegt ruim een kilogram, en in de winter zelfs meer. In de winterkou neemt bovendien de bandenspanning af, en daarmee de rolweerstand toe. Het duurt daarnaast langer voor de motor, versnellingsbak en aandrijflijn en differentiëel om op bedrijfstemperatuur te komen. De gehele aandrijflijn loopt dus iets langer minder soepel dan in de zomer. Het kost de motor daarom iets meer kracht, en dus diesel, om te rijden.
Bron: Today’s Trucking
De rolwrijving is tevens een maat voor de grip die je hebt op het wegdek. Als de rolwrijving toeneemt als je over sneeuw rijdt zou je remweg korter worden omdat je meer grip hebt. Dus dat klopt niet. Echter kost het platdrukken van de sneeuw, en het feit dat het vaak niet mooi vlak is wel extra energie. Maar de rol wrijving word dus juist kleiner als je over een glibberig oppervlak rijdt.
Daarbuiten zijn er ook voordelen. De lucht is dikker en bevat dus per liter meer zuurstof, dus je turbo zal minder werk hoeven doen om de benodigde hoeveelheid zuurstof je blok in te blazen. Dit effect is helaas niet groot genoeg om te compenseren voor de extra luchtweerstand bij kruissnelheid.
Echter bij het optrekken vanaf stilstand zal het wel in je voordeel werken.
Daarbuiten als er sneeuw ligt zul je de cruiscontrol wel een keertje van de 90 afhalen waardoor je door de lagere snelheid toch weer minder luchtwrijving ondervindt.