Transport- en Containerbedrijf Wielemaker in Middelburg is de eerste dienstverlener van Nederland die de volledig elektrische Mercedes-Benz eEconic inzet voor de inzameling van afval. De auto rijdt nu ruim 2 maanden rond en de eerste ervaringen zijn positief.
Technisch Directeur Jasper Wielemaker vertelt: “Vooraf dachten we dat de eEconic op een volle accu 175 tot 200 kilometer zou rijden, maar dat blijkt veel meer te zijn. Bovendien zijn onze chauffeurs laaiend enthousiast over deze innovatie.”
De eEconic van Mercedes-Benz Trucks is, net als de eActros, een in serie gebouwde truck die from scratch als elektrisch voertuig is ontwikkeld. Hij maakt het onder andere mogelijk voor dienstverleners om in bewoond gebied compleet emissievrij vuilnis op te halen. Vorig jaar was Wielemaker het eerste bedrijf in Nederland dat de eEconic bestelde. Hiermee wil het bedrijf vooruitlopen op het zero emission-beleid dat gemeenten in de komende jaren invoeren in de stadscentra.
‘Aftasten’
De door Wielemaker bestelde eEconic werd al na 2 maanden geleverd en is aan het begin van de zomervakantie in gebruik genomen: vooral op Walcheren, in de buurt van het hoofdkantoor. “We maakten korte ritjes en wilden eerst vooral aftasten. Is de techniek betrouwbaar? Hoever kunnen we er nou écht mee rijden op een volle accu? Gelukkig wist deze truck snel te overtuigen: hij is niet één keer stilgevallen”, vertelt Jasper Wielemaker.
Omdat de eEconic zo’n recente innovatie is, bestaat er weinig vergelijkingsmateriaal. Wel rijdt er in Frankfurt ook een eEconic. Die wordt ingezet voor de huis-aan-huis inzameling van afval en vormde zo de benchmark. Jasper Wielemaker: “Het verbruik ligt daar gemiddeld op zo’n 1,4 kWh per kilometer. De capaciteit van het accupakket levert 300 kWh, dus zo hadden we een aantal kilometers per dag wat wij verwachtten te rijden. Onze chauffeurs maken gemiddeld echter minder stops, omdat we deze eEconic inzetten voor het ophalen van bedrijfsafval. En wat blijkt? In onze praktijk halen we véél gunstigere verbruikscijfers: gemiddeld nog geen 1 kWh per kilometer!” (Dit verbruik is inclusief het verbruik van de kraak-pers vuilnisopbouw, red.).
Werkgebied verruimd
Een korte rekensom wijst uit dat de eEconic op een volle acculading zo’n 250 tot 300 kilometer kan rijden voor Wielemaker. Dit is significant meer dan de maximaal 200 kilometer waar men op voorhand van uitging. Jasper Wielemaker: “De range van de eEconic blijkt in de praktijk zelfs groter te zijn dan de afstand die onze Econic vuilniswagens op diesel (ca. 200 km, red) dagelijks afleggen. We hebben op ons terrein een laadinfrastructuur aangelegd en daardoor kan onze eEconic iedere dag om 7.00 uur met een volle accu vertrekken. Zodoende is het nu een volwaardige truck in ons wagenpark geworden: het werkgebied van de eEconic is uitgebreid en hij is opgenomen in de gangbare planningen. Je kunt de volledig elektrische vuilniswagen nu in heel de provincie tegenkomen, dus ook aan de andere kant van de 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel.”
‘Tevreden personeel’
De collega’s die iedere werkdag plaatsnemen achter het stuur van de eEconic zijn positief gestemd over de nieuwe ontwikkeling. “Mooi is dat: je investeert in een emissievrij voertuig vooral met het milieu in het achterhoofd, maar op de koop toe levert het ook heel blije chauffeurs op. En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat tevreden personeel in deze tijden erg belangrijk is.”
Wielemaker vertelt ook over de samenwerking met Daimler Truck Nederland en Mercedes-Benz Trucks dealer Louwman: “Tijdens dit hele traject onderhielden we korte lijntjes. Vooral de betrokkenheid vanuit zowel dealer als importeur verdient een positieve vermelding.”
Elektrische uitbreiding op komst
Zoals gezegd beschikt Wielemaker over een eigen laadinfrastructuur. Met de 120 kW-lader is het mogelijk om 2 voertuigen tegelijk te laden. Daarmee is er dus ruimte voor meer elektrische voertuigen. En die komen er dan ook aan. “Op dit moment hebben we een eActros met een haakarm in bruikleen van Daimler Truck Nederland. Onze collega’s kunnen hier praktijkervaring mee opdoen. Wederom hoor ik enkel positieve geluiden: ook deze truck past goed in onze planningen en ons werk. Hiermee is de experimentele fase wat ons betreft definitief voorbij. Bij iedere investering in het wagenpark is elektrificeren nu iets dat we standaard overwegen.”