Kuypers Kessel, transporteur van bouwmaterialen, heeft een DAF XF FAD in gebruik genomen. De truck heeft een 10,8 liter MX-11 Paccar motor, goed voor 440 pk.
De firma heeft naar eigen zeggen gekozen voor een bakwagen met widespread tandemstel vanwege de gunstige aslastverdeling en de kleine draaicirkel.
Geen onderhoudskosten
De achterassen zijn geplaatst op 1,81 meter en gekeurd op 11,5 ton. De achterste as is bladgeveerd en wordt mechanisch gestuurd vanuit het stuurhuis. Door deze configuratie konden kwetsbare elektro-hydraulische systemen achterwege blijven. Zo ontstaat, volgens opbouwer Total Truck Care Van Gog uit Nuenen, een veersysteem dat nauwelijks onderhoud vergt.
Automatisch
Tussen de tweede en derde as is een 7,5 tons liftas gemonteerd, waardoor de auto goed is voor 50 ton GVW. Deze luchtgeveerde as daalt automatisch als de bladveren van de tweede as zwaar belast worden. De auto is voorzien van een 25 kuubs Hyva kipperbak met waterdichte achterklep en hydraulische slibhaken.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht