Western Star lanceert één van de mooiste stroomlijn-modellen ooit: de 5700XE.
Gestroomlijnd en indrukwekkend, dat is de nieuwe Western Star 5700XE die naast de bestaande 4900-series een nieuw lange afstands-topmodel wordt.
“De 5700XE bouwt verder op bewezen aerodynamica van moederbedrijf Daimler Trucks North America. En met ’n scherpe styling onderscheidt ie zich van de rest.” Zo vat Ann Demitruk, marketing director bij Western Star, het samen.
Naast de traditionele en geliefde vierkante modellen hebben de Amerikaanse truckmerken tevens mooie stroomlijnmodellen zoals de Freightliner Cascadia, Kenworth T680 en Peterbilt 579. De Western Star 5700XE is de nieuwste in dit rijtje.
Nieuw
Bijna alles is nieuw aan de 5700XE: het chassis, de aerodynamische motorkap, het dak, de spoilers, de bumper, de koplampen en een zeer moderne zonneklep die meehelpt met het dak om de rijwind zo effciënt mogelijk over de cabine te geleiden. De letters XE staan voor Extreme Efficiency.
De truck is daarnaast leverbaar met sideskirts en spoilerelementen die het gat tussen trekker en trailer verkleinen en daarmee de stroomlijn verder verbeteren.
Daimler Trucks – Detroit Diesel
Western Star is sinds het jaar 2000 onderdeel van Daimler Trucks North America. Daarom zijn ook verschillende Detroit Diesel-motoren leverbaar op de 5700XE, zoals de zware DD15-motor en de nog zwaardere DD16-motor. Die laatste levert tot 600 pk.
Maar ook diverse andere motoren zijn leverbaar evenals de automatisch schakelende Detroit DT12 versnellingsbak en Detroit assen.
Een nieuw foefje van Daimler Trucks dat ook op Freightliners te zien is, (en bijvoorbeeld ook bij Volvo North America), is de enkel aangedreven achteras. Hiermee wordt brandstof bespaard.
Modernste safety features
De 5700XE kan verder met diverse safety features besteld worden zoals een Lane Departure Warning System, afstandsradar en Collision Mitigation System, dat waarschuwt als de truck op zijn voorganger dreigt te botsen en op het laatste moment ingrijpt door te remmen en het gas van de motor te halen. (Deze systemen zijn alle van Meritor Wabco).
Verder heeft de truck een ABS-remsysteem met electronic stability and roll stability control. Dit helpt te voorkomen dat de truck kantelt of in een slip terecht komt.
In combinatie met de DT12 transmission van Detroit kan ook het Intelligent Powertrain Management geleverd worden: de predictive cruise-control van Daimler Trucks die op basis van GPS-locaties en gedownloade kaarten op een slimme manier de cruise-control aanstuurt en diesel bespaart. Onderhuids doet deze Western Star dus zeker niet onder voor de modernste Europese trucks.
Voorproefje op Mid-America Trucking Show
Een voorproefje van de 5700XE was een half jaar geleden al te zien op de Mid-America Trucking Show in Louisville, Kentucky. Daar stond de Optimus Prime, een truck die een belangrijke rol speelt in een nieuwe Transformers film.
Truckstar bezocht de Mid-America Trucking Show tijdens de Amerikareis 2014. Tijdens een persconferentie van Western Star werd reeds gezegd dat eind dit jaar een nieuw stroomlijn-model gepresenteerd zou worden dat gelijkenissen zou vertonen met de Optimus Prime. Die belofte is duidelijk uitgekomen.
Een woeste en uiterst strakke verschijning: de Optimus Prime tijdens de Mid-America Trucking Show 2014.
Kleiner truckmerk
Western Star is een relatief klein truckmerk. De trucks zijn voornamelijk in de zwaardere toepassingsgebieden te vinden zoals de bosbouw, mijnbouw, olie-industrie en het zwaar-transport. Overigens niet alleen in Amerika en Canada. Ook in Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika is Western Star een geliefd truckmerk in het zwaardere werk.
Met de 5700XE heeft Western Star echter ook een ‘gewone’, zij het nogal stijlvolle highway-truck neergezet voor het lange afstands-transport. De productie van de 5700XE begint in 2015.
De klassiek ogende 4900 series.
Het Zuid-Afrikaanse zwaartransport-bedrijf Transcor heeft voor de zwaarste klussen enkele Western Stars in de vloot.