West-Europese transportbedrijven blijven terrein verliezen aan de Oost-Europese collega’s.
Dit meldt branche-organisatie TLN op basis van gegevens van het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG) over de aandelen gereden tolkilometers.
Het aantal gereden kilometers op de autobahn voor de maand november daalde voor West-Europees gekentekende trucks:
België -6,5%
Denemarken -5,5%
Frankrijk -4,9%
Groot-Brittannië -5,7%
Ierland -8,1%
Italië -8,7%
Luxemburg -4,2%
Nederland -0,6%
Oostenrijk -3,5%
Spanje -1,9%
Zweden -12,5%
Het aantal gereden kilometers van trucks met Oost-Europese kentekens stijgt nog steeds:
Bulgarije +22,3%
Estland +1,5%
Hongarije +8,9%
Kroatië +37,5%
Letland +2,2%
Litouwen +7,9%
Polen +13,4%
Roemenië +22,8%
Slovenië +4,3%
Slowakije +9,2%
Tsjechië +4,6%
Dit is gecorrigeerd naar kalenderdagen en exclusief mautplichtige bundesstraßen.
In Duitsland waren voorheen de Nederlanders degenen die na de Duitsers zelf de meeste tolkilometers reden in Duitsland. De Polen hebben ons echter naar de derde plaats gedrukt.
Verder valt op dat vooral de Scandinaviërs hard terrein blijven verliezen, verhoudingsgewijs veel meer dan Nederlandse transportbedrijven.
Lees ook: Opmars Oost-Europeanen houdt aan
Lees ook: Weer minder NL kilometers autobahn
Als kanttekening moet verder worden opgemerkt dat West-Europese transportbedrijven op grote schaal via constructies Oost-Europees gekentekende voertuigen inzetten met goedkope chauffeurs uit Oost-Europa. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld Wolter Koops, Heisterkamp, Den Hartog, Van den Bosch en Jan de Rijk.