West-Europa blijft marktaandeel verliezen

23 december 2013 | 12:36

West-Europa blijft marktaandeel verliezen

West-Europese transportbedrijven blijven terrein verliezen aan de Oost-Europese collega’s.

Dit meldt branche-organisatie TLN op basis van gegevens van het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG) over de aandelen gereden tolkilometers.

Het aantal gereden kilometers op de autobahn voor de maand november daalde voor West-Europees gekentekende trucks:

België -6,5%
Denemarken -5,5%
Frankrijk -4,9%
Groot-Brittannië -5,7%
Ierland -8,1%
Italië -8,7%
Luxemburg -4,2% 
Nederland -0,6%
Oostenrijk -3,5%
Spanje -1,9%
Zweden -12,5%

Het aantal gereden kilometers van trucks met Oost-Europese kentekens stijgt nog steeds:

Bulgarije +22,3%
Estland +1,5% 
Hongarije +8,9%
Kroatië +37,5%
Letland +2,2%
Litouwen +7,9%
Polen +13,4%
Roemenië +22,8%
Slovenië +4,3%
Slowakije +9,2% 
Tsjechië +4,6%

Dit is gecorrigeerd naar kalenderdagen en exclusief mautplichtige bundesstraßen.

In Duitsland waren voorheen de Nederlanders degenen die na de Duitsers zelf de meeste tolkilometers reden in Duitsland. De Polen hebben ons echter naar de derde plaats gedrukt.

Verder valt op dat vooral de Scandinaviërs hard terrein blijven verliezen, verhoudingsgewijs veel meer dan Nederlandse transportbedrijven.

Lees ook: Opmars Oost-Europeanen houdt aan

Lees ook: Weer minder NL kilometers autobahn

Als kanttekening moet verder worden opgemerkt dat West-Europese transportbedrijven op grote schaal via constructies Oost-Europees gekentekende voertuigen inzetten met goedkope chauffeurs uit Oost-Europa. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld Wolter Koops, Heisterkamp, Den Hartog, Van den Bosch en Jan de Rijk.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda