FNV heeft een enquete gehouden onder mensen werkzaam in de sector Transport en Logistiek. Dit was om te bepalen wat er in de nieuwe cao moet komen. Een belangrijke uitkomst van de enquête: werken in de Transport en Logistiek is zwaar werk!
In totaal hebben 781 mensen hun mening gegeven. Het overgrote deel is werkzaam als chauffeur nationaal of internationaal. Twee op de vijf (40%) geeft aan te verwachten het werk niet vol te kunnen houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Twee derde (67%) van de collega’s die de enquête heeft ingevuld denkt echter dat het werk wél vol te houden zou zijn tot het pensioen als er betere ouderenregelingen zouden zijn.
Daarnaast geeft maar liefst 84% aan dat zij graag eerder met pensioen zouden gaan. Het werken in de Transport en Logistiek is zwaar vanwege de lange dagen, vele uren en de fysieke omstandigheden. Een paar reacties:
- ‘Steeds meer sjouwwerk (klantenbinding ) en door postkoetssysteem vaker laden lossen, en vooral afbinden sloopt je’
- ‘Fysiek zwaar, lange dagen’
- ‘De onregelmatigheid, ploegendienst. Teveel uren maken’
Nieuwe afspraken in de cao
Een generatiepact afspreken waarbij men minder kan gaan werken, iets van loon inlevert maar waarbij de pensioenopbouw volledig blijft doorlopen (bv de 60-80-100 of 80-90-100 regeling) is erg populair. Daarnaast zijn ook andere afspraken van belang. In volgorde van de deelnemers aan deze enquête:
- Nieuwe vroegpensioenregeling
- Alle looncomponenten mee laten tellen voor pensioenopbouw
- Geen nachtdiensten en/of weekendwerk voor oudere werknemers
- Afspraken gericht op verbeteren indexatieperspectief pensioenfonds
- Afspraken gericht op duurzame inzetbaarheid