Tegen het jaar 2016 zal er wellicht een chauffeursoverschot zijn, in plaats van een tekort.
Deze opmerkelijke claim is het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksinstituut ROA Maastricht, waar Nieuwsblad Transport en de Volkskrant over publiceren.
Rond het jaar 2016 zullen er 13.800 vacatures zijn in het vervoer, terwijl de instroom 24.600 personen zal zijn, aldus de studie.
Haaks
Dit staat haaks op voorspellingen van onder andere Transport en Logistiek Nederland (TLN), de werkgeversorganisatie in het transport. Zij, en hun leden, vrezen juist een tekort van 50.000 chauffeurs in de toekomst. TLN houdt ook vast aan dat toekomstscenario, maar zegt nu wel dat dit zich later zal manifesteren dan eerder voorzien.
Een probleem is in ieder geval vaak het vinden van een stageplaats of een leerwerkplek. Dat komt omdat veel transportbedrijven kleine bedrijfjes zijn die niet zomaar ruimte hebben voor een nieuwe werknemer.
Koffiedik
Verder blijkt dat de toekomst vooral koffiedik-kijken is. “De transportsector is een branche die als geen ander meebeweegt met de economie”, zegt Didier Fouarge, verantwoordelijk onderzoeker bij ROA. “En niemand weet precies wanneer de economie weer zal aantrekken. Zoals het er nu naar uitziet, zullen veel MBO-chauffeurs na het behalen van hun diploma terechtkomen op een markt waar het moeilijk is om een baan te vinden omdat het herstel maar uitblijft. MBO’ers met deze achtergrond zijn echter in den brede zo gewild dat ze ergens anders wel weer een baan vinden. In principe zouden ze na een paar jaar dan alsnog vrachtwagenchauffeur kunnen worden als de markt weer aantrekt. Het is echter zeer de vraag of je die mensen dan weer terugkrijgt”, aldus Fouarge.