Opnieuw hebben Nederlandse trucks minder kilometers gereden op de Duitse autobahn en mautplichtige bundesstraßen.
Het aantal door Nederlands gekentekende trucks gereden kilometers op de autobahn en mautplichtige bundesstraßen was in mei 2013 vijf procent minder dan in dezelfde maand in 2012, (gecorrigeerd naar kalenderdagen).
Zoveelste daling
Het totaal aantal gereden kilometers daalde slechts met een tiende van een procent. De Nederlandse daling van vijf procent is echter de zoveelste daling van het aantal Nederlandse autobahn-kilometers.
Nederlandse transporteurs blijven namelijk marktaandeel verliezen aan transportbedrijven die trucks en goedkope lonen-chauffeurs uit Oost-Europa inzetten.
Oneerlijke strijd met Oost-Europeanen
De oneerlijke strijd raakt transporteurs uit alle West-Europese landen, concludeert ook TLN: “Uit de cijfers blijkt overduidelijk dat de West-Europeanen steeds verder marktaandeel verliezen aan de Oost-Europeanen”.
De cijfers worden iedere maand gepubliceerd door het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG). Daaruit blijkt verder dat de Nederlandse daling van vijf procent nog meevalt vergeleken met andere West-Europese landen:
België -16,2%
Denemarken -7,3%
Finland -5,4%
Frankrijk -9,0%
Groot-Brittannië -5,9%
Ierland -13,4%
Italië -17,3%
Luxemburg -13,3%
Nederland -5,0%
Oostenrijk -12,1%
Portugal -6,3%
Spanje -11,2%
Zweden -18,2%
De kilometrages van de meeste vervoerders uit Midden- en Oost-Europa blijven stijgen, maar minder uitbundig daan voorheen:
Bulgarije +13,2%
Hongarije +3,7%
Letland +1,3%
Litouwen +2,4%
Polen +5,5%
Roemenen +9,0%
Slowaken +2,2%
Overigens zijn de Nederlanders qua afgelegde kilometers samen met de Tsjechen nog altijd de gedeelde nummer drie in Duitsland, na de Duitsers zelf en de Polen. De Duitsers hebben een aandeel van 61,9 procent, de Polen 11,1 procent en de Nederlanders en Tsjechen ieder 4,4 procent.