Zepp.solutions, een Nederlandse fabrikant en integrator van brandstofcelsystemen, heeft meer specificaties en de naam onthuld voor hun nieuwe waterstofvrachtwagen: ‘Europa’. Het zero-emissie voertuig is gebaseerd op de meest gebruikte vorm van zwaar wegtransport, de diesel 4×2-trekker.
De Europa voldoet aan alle eisen die de transportsector stelt aan vrachtwagens voor langeafstandstransport, meent. Met een grote actieradius, een slaapcabine, snel tanken en de mogelijkheid om een ISO-trailer (13,6 m / 45 ft container) te trekken, wordt hetzelfde bedieningsgemak en laadvermogen als een equivalent op diesel geboden. Het voertuig is gebaseerd op een Mercedes-Benz.
Nog dit jaar de weg op
“De eerste voertuigen zullen in Q4 2023 in gebruik worden genomen als 4×2 trekkers met 350 bar waterstofopslagsystemen. Met ruim 50 kg bruikbare waterstof aan boord hebben de voertuigen een actieradius van meer dan 700 km. Eind 2024 zal de truck ook verkrijgbaar zijn in een versie met 700 bar waterstofopslag (>80 kg bruikbare H2), waardoor de actieradius ruim boven de 1000 km komt. De bruikbare hoeveelheid energie na omzetting in elektriciteit in het brandstofcelsysteem is ruim 900 kWh en 1450 kWh resp. voor de 350 en 700 bar uitvoering,” aldus Kevin Schreiber, mede-oprichter van het Delftse bedrijf.
“De infrastructuur voor het tanken van waterstof voor zware voertuigen op 700 bar is in Europa nog zeer beperkt, waardoor de eerste klanten kiezen voor de 350-bar versie.”
Ontworpen voor de Europese markt
De strikte EU-regelgeving is gebruikt als leidraad voor de het ontwerp van de Europa-truck. Zo is in de meeste EU-landen het maximale gecombineerde voertuiggewicht 40 ton. Echter, voor emissievrije N3 voertuigen is deze gewichtslimiet verhoogd tot 42 ton. Omdat de Europa-tractor minder dan 2 ton meer weegt dan zijn tegenhanger op diesel, biedt hij een vergelijkbaar laadvermogen.
“De Europa vrachtwagen is een mooi voorbeeld van onze inzet om duurzame oplossingen aan de markt te bieden. We zijn trots om deze zero-emissie, langeafstand vrachtwagen aan te bieden die de concurrentie met dieselversies aan kan gaan als het gaat om laadvermogen, prestaties en bruikbaarheid”, vertelt Schreiber. “En dit is pas het begin. Het geïntegreerde waterstofbrandstofcelsysteem X150 en onze waterstofopslagsystemen zijn ook beschikbaar voor integratie door andere fabrikanten. We kijken uit naar hun toepassingen van onze systemen.”
Subsidies
Europese klanten worden aangespoord om over te stappen op zero-emissievervoer door verschillende financiële subsidies. “Ook voor Nederlandse klanten is een subsidieprogramma beschikbaar: de AanZET subsidie dekt tot 37% van de aankoopprijs van nieuwe zero-emissievrachtwagens. Geïnteresseerden kunnen vrijblijvend hun interesse registreren op onze website. Meer specificaties en het definitieve ontwerp zullen worden onthuld bij de levering van de eerste twee vrachtwagens aan de eerste klanten: BCTN Group en VOS Transport Group, in het vierde kwartaal van dit jaar,” besluit Schreiber.