Warme gevoelens bij koele trucks
Reacties op artikel Truckstar nummer 6: ‘Van ijskar tot koelwagen’
Het behoeft niet veel uitleg dat foto’s van oude trucks in ons blad sentiment oproepen bij onze lezers. Met regelmaat krijgen we als gevolg daarvan mails binnen met interessante aanvullende informatie. Als reactie op het artikel dat collega Niels Jansen schreef over koelwagens in Truckstar nummer 6 kwamen zelfs twee uitgebreide mails binnen.
Moeijes – DAF 2800
René Zijlstra uit Klazienaveen mailde ons over de DAF 2800 van Moeijes Zwaag die afgedrukt staat op pagina 89. René: “Blij verrast was ik toen ik op pagina 89 de foto zag van de DAF 2800 van Moeijes. Bij dat bedrijf hadden ze vast meer van die combinaties. Een daarvan heeft een tweede leven gekregen bij een plantenkweker waar ik bevriend was met de zoon van de eigenaar. Ik heb daar als tiener rond 1986 of ’87 ook nog gewerkt. De DAF 2800 met wipkar was toen een hele mooie combinatie waar ik vele nachtelijke ritjes in heb mogen meemaken van Klazienaveen naar de veiling in Aalsmeer om mee te helpen bij het laden en lossen. Daarbij gingen we dwars door Hilversum richting Aalsmeer.”
René met de DAF op het viaduct Glaswijk over de A37
Interessante achtergrondinformatie, die René aanvult met enkele foto’s. Daarop is te zien hoe de DAF topsleeper met de nodige gebruikssporen als tweedehands truck binnenkwam bij de kweker. Een nieuw likje verf bleek geen overbodige luxe en daarom werd de hele combinatie overgespoten. Kenners zien meteen dat de nieuwe kleurstelling veel weg heeft van die van een andere bekende Nederlandse transporteur; Jan de Rijk uit Roosendaal.
René weet echter niet wat daar de reden van is: “Het kwekersbedrijf had nog twee DAF’s, van het type 2100. Die waren beide rood gespoten. Wat de reden is dat de 2800 deze kleurstelling kreeg durf ik niet te zeggen.” Of het om dezelfde DAF gaat als in Truckstar Magazine is ook moeilijke te achterhalen; de afbeelding in het blad betreft een afleveringsfoto waarbij de betreffende truck nog niet beschikte over een kenteken.
René meldt ons verder dat hij zelf vanwege zijn gezondheid helaas niet in staat was een C-rijbewijs te halen. “In ’89 werd ik getroffen door de ziekte leukemie, en dat in combinatie met een infectie aan mijn vinger zorgde ervoor dat mijn arm geamputeerd moest worden. Een loopbaan als chauffeur zat er dus niet in.” In plaats daarvan werd René werkvoorbereider in de bouw. Toch vond René samen met zijn vrouw een passende oplossing tegen het gemis van het rijden van een truck: “We hebben een grote Mercedes 508 camper uit 1978. Een automaat die voor 3,5 ton op kenteken staat dus daarmee valt met een B-rijbewijs te rijden. Het is mijn grote hobby en net een kleine vrachtwagen.”
Feenstra – Scania LS56
Als ware het toeval kwam er ook een reactie binnen op de truck die op de foto naast de DAF van Moeijes staat afgebeeld. Fokko Feenstra heeft bijzondere herinneringen bij de Scania LS56 die jaren lang dienstdeed bij het familiebedrijf Feenstra. Fokko: “Tot mijn grote en blijde verrassing was in het artikel koelwagens een plaatje van de Scania-Vabis LS56 met Heiwo laadbak van Feenstra & Zonen te Dokkum opgenomen, zijnde het bedrijf van wijlen mijn opa, mijn vader en diens broers.”
De Scania LS56 met Heiwo opbouw van Feenstra uit Dokkum
Fokko meldt dat hij zelf ook een aantal jaren werkzaam was binnen het familiebedrijf, en dat hij al op zijn 14e (!) het stuur van de afgebeelde Scania ter hand nam. Wel vermeldt hij erbij dat deze ritjes op eigen terrein plaatsvonden.
De Scania was volgens Fokko geen probleemloze auto; de truck was nadat hij bij opbouwer Heiwo vandaan kwam enkele centimeters te hoog. Fokko: “Je raadt het al: bij een van de eerste ritten bleef hij onder een viaduct steken, waarbij de laadbak eigenlijk in twee delen werd gesplitst. Ook na restauratie door Heiwo en gedurende de rest van het leven van dezetruck was ter hoogte van de naad direct achter de zijdeuren een hoogteverschil in de beplating te zien. Toch heeft de truck het meer dan 10 jaar volgehouden en heeft deze (weliswaar met ruilmotor) meer dan een miljoen kilometers afgelegd. Juist daarom doet het mij deugd dat deze foto geplaatst is en dat de truck zelfs de cover sierde!”
Wie meer foto’s van oude Feenstra trucks wil zien, kan daarvoor terecht op de fotowebsite die Fokko uit interesse voor de historie van het familiebedrijf heeft opgezet.
Deze Daf topsleeper is inderdaad dezelfde als degene die in de Truckstar stond. De BD-26-VD was de eerste 2800 topsleeper van Moeijes (en van Nederland) en de foto die in truckstar stond is genomen door carrosseriebedrijf van Eck uit Lexmond. Van deze foto is ook nog een puzzel gemaakt. De auto heeft ook op de bedrijfsauto-RAI in 1982 gestaan. Chauffeur was Fred Singelenberg.
Gr. Bas Moeijes.