Met de aanschaf van twee Volvo FH Electric trekkers versnelt VTS Transport & Logistics de route naar een klimaat neutrale operatie. Het is hun doel om dit in 2050 te bereiken. BAS Truck Center leverde inmiddels de eerste elektrische trekker en de tweede volgt later deze zomer.
Marijn Geurts, directeur transport, en Charles Hermens, fleetmanager, vertellen over de ambitie van VTS én eerste ervaringen met de Volvo FH Electric trekker. Specialist in farmaceutisch transport VTS Transport & Logistics is ruim 40 jaar actief en een begrip in de markt. Voorheen als internationaal transportbedrijf, vandaag de dag als full service logistiek dienstverlener gericht op de farmaceutische industrie.
Marijn: “Ons familiebedrijf is gevestigd in Boxmeer. We hebben twee crossdocks, een in Boxmeer en een in Brussel. We bieden onze klanten het volledige logistieke pakket. Zoals het internationale transport met een Europees dekkend netwerk en het last mile transport in de Benelux. Daarnaast bieden we warehousing oplossingen met alle bijbehorende services. Volledig temperatuur gecontroleerd en specifiek gericht op producenten, grondstof leveranciers, groothandels en handelaren in de farmaceutische industrie.”
‘We omarmen nieuwe technieken’
Dat VTS duurzame doelstellingen heeft is duidelijk. Als organisatie willen zij niet alleen praten over klimaatneutraal en zero emission, ze ondernemen ook echt actie. Charles: “Als je de stap niet neemt, dan gaat er nooit iets veranderen. Zo simpel is het. Met de aanschaf van deze twee Volvo FH Electric trekkers maken we nader kennis met elektrisch rijden. We omarmen nieuwe technieken, dat is waar we als organisatie voor staan en past ook in de visie van onze wijlen directeur Joost Hafmans.”
Marijn: “In een vorige fase verduurzaamden we onze panden, nu is ons wagenpark aan de beurt. Eerder investeerden we al in elektrische koelopleggers, nu in twee elektrische trekkers. En tegelijkertijd ook in een eigen laadpunt, een zware installatie waarbij we twee FH Electric trekkers gelijktijdig kunnen snelladen. Daarnaast zijn we ook in gesprek voor een elektrische bakwagen.”
Ervaring opdoen
In de eerste plaats wil het team van VTS Transport & Logistics ervaring in elektrisch rijden opdoen. Marijn: “Hoe gaan de trekkers zich in de praktijk bewijzen? Welke hick-ups komen we tegen? En hoe kunnen we de planning optimaliseren zodat we het maximaal aantal kilometers kunnen rijden? Onze planner moet bijvoorbeeld altijd rekening houden met het feit dat de trekker na 250 a 300 kilometer opgeladen moet worden. In deze pilotfase zoeken we de grenzen op van de FH Electric, zodat we de trekkers optimaal in kunnen zetten. Dat helpt bij onze verdere uitrol van elektrische voertuigen.”
Lees ook: Nieuwe veiligheidssystemen voor Volvo Trucks
Charles: “Hoewel de chauffeurs vooraf sceptisch waren, zijn ze na enkele ritjes met de Volvo FH Electric stuk voor stuk enthousiast. Ze ervaren een fijn rijcomfort en zijn te spreken over de stilte in de cabine en acceleratie. De FH Electric biedt een premium rijervaring.”
‘Stap voorwaarts’
De relatie tussen VTS Transport & Logistics en BAS Truck Center bestaat al een flink aantal jaren. Marijn: “Er lopen korte lijntjes met de mensen van BAS. Zij namen onze organisatie ook volledig mee in de opkomst van elektrisch rijden. Tijdens een kennissessie presenteerden zij alle relevante informatie over dit onderwerp. Denk aan de voordelen, specificaties, maatregelen, subsidie en de business case. BAS maakte ons wegwijs in de wereld die Volvo FH Electric heet.”
Charles: “Dit kwam voor onze organisatie precies op het juiste moment, want we wilden die stap voorwaarts maken. Dankzij de inzet van BAS Truck Center ontstond er binnen onze organisatie een breed draagvlak.” VTS Transport & Logistics krijgt nu al enthousiaste reacties van klanten. Marijn: “Duurzaamheid staat ook bij onze klanten hoog op de agenda. Het feit dat we daadwerkelijk bezig zijn met het verminderen van onze CO2-uitstoot spreekt hen aan. Daardoor rijden wij met vertrouwen een duurzame toekomst tegemoet.”