IAA
| 14:55 | Robert Servaas

Vooruitblik IAA

Van 17 tot en met 22 september wordt in Hannover de tweejaarlijkse IAA Transportation georganiseerd. We blikken vast vooruit naar het nieuws dat daar door de diverse fabrikanten zal worden gepresenteerd.

Dat het een drukke en gevarieerde beurs zal worden, staat volgens de organisatie op voorhand al vast, want naast de bekende merken zullen er tal van nieuwe exposanten te zien zijn. Ongeveer 26 procent neemt voor het eerst deel, waaronder Tesla, dat de Semi Truck zal presenteren. We rekenen verder op merken uit China en ongetwijfeld zijn er nog andere verrassingen. Van de 1.458 standhouders komen er zo’n 85 uit Nederland. Traditioneel zijn de fabrikanten van aanhangwagens, opleggers en carrosserieën alsook de toeleveranciers sterk vertegenwoordigd. Zij vormen veruit de twee grootste Nederlandse exposantengroepen. Verder zijn er bedrijven die zich richten op het verminderen van de CO2-uitstoot en het bevorderen van zero-emissie-transportoplossingen.

Mercedes-Benz

Terugkerende exposanten, zoals Mercedes-Benz Trucks en MAN, zullen ook aanwezig zijn en hun nieuwste innovaties in Hannover onthullen. „Ons hoogtepunt is de Mercedes-Benz eActros 600, die aan het eind van het jaar in serieproductie gaat”, zegt Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks. „Daarvoor stuurden we hem op een reis van meer dan 13.000 kilometer door meer dan twintig Europese landen. E-services en e-consulting zullen ook een belangrijke rol spelen op de IAA”, aldus Rådström. We rekenen daarnaast op een prototype op waterstof, want ook daar is het merk al langere tijd mee bezig.

Mercedes-Benz

MAN

„We zijn verheugd om ons uitgebreide portfolio van emissievrije vrachtwagens te presenteren op de IAA in Hannover”, vertelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus SE. „In 2024 overhandigen we de eerste MAN eTrucks aan klanten en op de IAA presenteren we het sterk uitgebreide assortiment varianten. De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate worden aangepast met een verscheidenheid aan wielbases, cabineversies, motorvermogensklassen, accucombinaties, laadaansluitposities en tal van andere mogelijkheden”, aldus de Nederlandse MAN-topman. Zoals je al eerder in Truckstar hebt kunnen lezen, zal er bij MAN ook aandacht zijn voor de hTGX, de truck met een verbrandingsmotor op waterstof, en de nieuwe dieselmotor die onlangs is gepresenteerd.

MAN

Volvo

Bij Volvo Trucks gaat alle aandacht naar de emissieloze voertuigen. Het merk zal vrachtwagens tonen met batterij-elektrische aandrijflijnen, brandstofcellen en hernieuwbare brandstoffen in verbrandingsmotoren. Bijzonder is dat op de IAA ook de onlangs in Amerika geïntroduceerde Volvo VNL te zien is. „Ik ben benieuwd naar de reacties van klanten en media op onze nieuwe truckseries en toekomstige technologieën”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks. „Onze line-up op de IAA van dit jaar zal de wereldwijde kracht van de Volvo Group tonen en zal onze toewijding aan het bereiken van nul emissies en nul ongevallen aantonen. Beide zijn even belangrijk voor het succes van onze klanten.”

Volvo VNL

Ook voor Volvo is waterstof de volgende stap als het gaat om toekomstige aandrijflijnen. Waterstof voor brandstofceltoepassingen en waterstof in verbrandingsmotoren worden parallel ontwikkeld om de modellen toekomstbestendig te maken voor alle markten en duurzame transporttoepassingen over de hele wereld. Beide op waterstof gebaseerde technologieën zullen naar verwachting tegen het einde van dit decennium klanten bereiken.

Scania

Op de stand van dat andere Zweedse merk is er uiteraard ook aandacht voor de elektrisch aangedreven varianten, maar zijn er ook dieseltrucks te zien, waaronder de V8. Volgens een woordvoerder van Scania geven berichten uit de markt aan dat daar nog volop vraag naar is en zal blijven. Verder zijn er in Hannover trucks op bio-LNG en HVO te verwachten.

DAF

Wat we van onze Nederlandse trots DAF op de IAA kunnen zien, is op het moment van schrijven nog onbekend. Als we een voorspelling mogen doen, denken we dat er veel zal gaan over de al lang aangekondigde elektrische XD en XF. Daarnaast zou het best eens kunnen dat ook DAF een verbrandingsmotor op waterstof presenteert. We hebben jaren geleden immers al met een prototype daarvan gereden.

IAA

Iveco

Iveco onthult zijn zero-emissie-innovaties, zo staat te lezen in het persbericht. Reken op een assortiment voertuigen die worden aangedreven door biodiesel- en biomethaanmotoren en batterij-elektrische en waterstofaandrijflijnen. Het merk zal echter ook twee gloednieuwe emissievrije voertuigen onthullen, die hun wereldwijde première beleven op de IAA: Allereerst is dat de nieuwe elektrische lichte bedrijfswagen die is ontwikkeld in samenwerking met Hyundai, waarmee Iveco zal debuteren in het bovenste deel van het middensegment tot 3,5 ton. Daarnaast presenteert het merk de heavy-duty S-eWay-bakwagen. Op de grote stand van het Italiaanse merk zijn maar liefst twintig voertuigen te zien, daar waar Volvo zich beperkt tot acht.

In de Test Drive Area biedt Iveco bezoekers de mogelijkheid om een vloot van dertien voertuigen uit de eerste hand te ervaren, variërend van lichte tot middelzware tot zware vrachtwagens, waaronder de nieuwe batterij-elektrische voertuigen en de nieuwe generatie S-Way met autonome rijtechnologie PlusDrive.

Renault Trucks

Het Franse Renault Trucks is officieel vanuit de fabriek niet aanwezig maar vanuit de Duitse importeur lijkt het merk toch op de IAA te staan. Met welke voertuigen is op het moment van schijven nog onbekend. De verwachting is echter dat ook hier de elektrisch aangedreven modellen de boventoon zullen voeren.

Ford

Ook het Turkse Ford heeft een stand in Hannover, waar modellen van de F-Max en de F-Line zullen staan. Daarnaast laat ook deze fabrikant zien bezig te zijn met een uitstootloze toekomst. Hiertoe presenteert Ford de elektrisch aangedreven F-Line 4×2- en 6×2-bakwagen die medio 2025 in serieproductie gaat.

Ford F-Line

Tesla

Het is duidelijk dat ook deze IAA Transportation draait om alternatieve aandrijfvormen. Niet alleen bij de merken waar de elektrische en waterstofmodellen veelal de boventoon voeren, maar ook in de hallen waar toeleveranciers staan. Daar is veel aandacht voor telematica-oplossingen, laadinfrastructuur, accutechnologie en autonoom rijdende trucks. Een succesvol element dat is overgenomen van 2022 zijn de testdrives waarbij bezoekers zelf een voertuig kunnen proberen op de openbare weg. Naast de bekende merken staan ook Tesla, Windrose en Volta op de lijst van deelnemers. Wellicht hebben we binnenkort eindelijk een eerste rij-impressie met de Tesla Semi.

Lees ook: Verkeersveiligheid kinderen centraal op ‘blijf uit de dode hoek dag’

1 Reactie
  1. Scania de enige echte zowel als de wagens die ze bouwen, als een van de weinige truck fabrikanten die zn verstand niet verloren is aan die “emissie vrije” troep en begrijpt dat er voldoende vraag blijft na echte auto s met verbrandingsmotor!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie