trucknieuws van 2024
| 12:43 | Arjan Olsthoorn

Voorspelling: het trucknieuws van 2024

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen. Sommige van ons zitten nog middenin de kerstvakantie, anderen zijn alweer hard aan het werk. De truckindustrie staat echter nooit stil en vol verwachting kijken wij uit naar 2024. Wat gaat dit jaar ons brengen?

Allereerst is 2024 weer het jaar van de IAA bedrijfswagententoonstelling in Hannover komende september. In de aanloop naar dat evenement zullen verschillende merken rond de zomer met nieuws komen. Net als tijdens de IAA in 2022 zal dat naar verwachting grotendeels elektrisch nieuws zijn, maar wellicht weet de industrie ons te verrassen.

Elektrificatie in de fastlane

Wij verwachten in 2024 een ruime toename van elektrische trucks op de Nederlandse wegen. Volvo levert al succesvol een elektrisch vrachtwagengamma, maar andere merken blijven in 2024 niet achter. Denk daarbij aan Scania en Iveco die in de loop van het jaar hun elektrische modellen gaan leveren. Iets later gevolgd door de zware elektrische trucks van MAN en Mercedes. Daarnaast wordt er bij alle truckfabrikanten, al dan niet achter de schermen, gewerkt aan trucks op waterstof. Ook op dat vlak zou dit jaar nieuws te verwachten kunnen zijn. Om al die trucks van stroom te kunnen voorzien zal ook het openbare laadnetwerk dit jaar groeien, zowel laadpleinen als tankstations voor waterstof.

Cabine

Dat DAF succes oogst met de verlengde cabine van de XG en XG+, mag geen geheim meer zijn. Kijk immers maar eens hoeveel je er onderweg tegenkomt. Er is geen truckfabrikant die er iets over wil bevestigen, maar wij weten zeker dat verschillende truckfabrikanten bezig zijn met een soortgelijk concept. Zo gaan er verschillende foto’s rond via social media met ingepakte Scania’s en Volvo’s die wellicht ook een soort ‘neusje’ hebben waardoor de XXL-cabines toegepast kunnen worden. Ook lijkt er bij Mercedes-Benz nieuws te zijn rondom de cabine. Zo is de nieuw geïntroduceerde cabin, van de Actros e600, met die gladde grille, ook gespot op een dieseltruck.

Zuiderburen

Bij onze zuiderburen is Ford relatief populair met een goede prijs/kwaliteit verhouding. 2023 moest het jaar worden waarop Ford Trucks ook een Nederlandse importeur zou aanwijzen, maar daar is het niet van gekomen. Wat betekent dat er momenteel officieel geen Fords in ons land te koop zijn, terwijl daar volgens ons best vraag naar is. Er rijden immers al diverse exemplaren op Nederlands kenteken. Wordt 2024 dan het jaar van de Nederlandse Ford F-Max en F-Line?

Wegennet

Nog meer als afgelopen jaren zullen we in 2024 te maken krijgen met verkeershinder als gevolg van werkzaamheden. De komende jaren zullen namelijk liefst 41 projecten worden uitgevoerd om het zogenaamde hoofdwegennet weer op orde te krijgen. Denk daarbij aan asfalteringswerk op diverse snelwegen, maar ook reparatie van de brug op de A7 bij Purmerend. Ook op andere plekken worden bruggen gerenoveerd of vervangen.

 

2 Reacties
  1. Mag ik er nog eentje aan toevoegen?

    Meer fusies en overnames om de kosten van elektrificatie, de uitdagingen bij milieuzones, personeelstekorten en prijsstijgingen in het algemeen op te vangen.

  2. Hoera, veel werkzaamheden aan de weg.
    Als asfaltrijder klinkt dat als muziek in de oren. In combinatie met het feit dat steeds meer asfaltcentrales verdwijnen betekent dat werk > boterhammen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie