De Europese Commissie heeft voor het eerst wettelijke maatregelen bekend gemaakt om de CO2-uitstoot van zware trucks en bussen te beperken. TLN is blij met de plannen, de Nederlandse regering vindt ze nog niet ver genoeg gaan.
De uitstoot van CO2 moet in 2025 minstens 15 procent lager zijn dan in 2019; in 2030 moet dat minstens 30 procent lager zijn dan in 2019. Voor personenauto’s en kleine vrachtwagens zijn al eerder emissie-eisen opgesteld. De plannen moeten nog door het Europees Parlement worden goedgekeurd.
Een besparing van 5000 euro per jaar
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met de maatregelen omdat het goed is voor het klimaat en zorgt voor een brandstofbesparing. Volgens de Europese Commissie verhogen de schonere motoren weliswaar de prijs van een vrachtwagen met 1.800 euro, maar daar staat een besparing van 5.000 euro per jaar tegenover door het lagere dieselverbruik.
Verschillende EU-landen, waaronder Nederland, vinden de plannen niet ambitieus genoeg. Nederland heeft aangekondigd tijdens het overleg over de Commissieplannen aan te dringen op strengere CO2-eisen. Volgens het kabinet is een vermindering van minstens 24 procent in 2025 en minstens 40 procent in 2030 nodig om te voldoen aan de beloften uit het klimaatakkoord van Parijs.
Klik hier voor een tabel met alle tarieven:
https://www.tln.nl/actueel/nieuws/Documents/Tarieven%20Duitse%20tol%202018%20en%202019.pdf