Volgens Volvo zijn sterkere en zwaardere trucks een antwoord op het milieuvraagstuk.
De EU heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot door het transport van broeikasgassen, zoals CO2, met twintig procent terug te dringen tussen 2008 en 2030. Tegelijkertijd blijft echter vooral het zware goederentransport groeien.
Uitdaging
Met andere woorden, hier ligt een uitdaging, zoals Volvo het omschrijft. Eén van de oplossingen om toch die CO2-uitstoot naar beneden te krijgen kan zijn het inzetten van sterkere en zwaardere trucks, vindt onderzoeker Anders Ahlbäck van de Chalmers Technische Hogeschool in Göteborg.
Eenvoudig idee
Het idee is eenvoudig: Met grotere en sterkere trucks kan meer vracht vervoerd worden, met minder voertuigen, wat op zijn beurt de uitstoot van schadelijke gassen terugdringt. Het is een bekende boodschap, maar in veel Europese landen wordt die nog niet gehoord, en daarom is het goed dat Volvo hem blijft herhalen.
Verleden
Als je naar het verleden kijkt zie je dat deze efficientieslag al lang geleden is ingezet, zo schrijft Volvo. Waar een truck begin jaren zeventig nog maximaal 330 pk had, is dat tegenwoordig opgelopen tot boven de 700 pk.
Het opmerkelijke hierbij is dat trucks in diezelfde periode gemiddeld zo’n veertig procent zuiniger zijn geworden. De CO2-uitstoot per truck is dus ook veertig procent lager geworden, om nog maar niet te spreken van andere narigheid zoals fijnstof en NOx. “Die uitstoot is met meer dan negentig procent verminderd”, zegt Hayder Wokil, van Volvo Trucks.
LZV-voorbeeld
Maar er kan meer gedaan worden. Volvo ziet graag dat meer landen het LZV-voorbeeld van de Scandinavische landen en Nederland volgen. “Langere en zwaardere trucks zijn niet de enige oplossing, maar wel één van de manieren om een bijdrage te leveren”, aldus Wokil.