Volvo zet in op LNG-corridors
Vloeibaar aardgas is een interessante nieuwe brandstof voor het wegtransport. Volvo wil door heel Europa vulpunten op zogeheten ‘Blue Corridors’.
Want, de benodigde infrastructuur voor het tanken van LNG of LBG (Liquefied Natural Gas of Liquefied Bio Gas), moet in Europa nog grotendeels aangelegd worden.
De transportindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 25 procent van de totale uitstoot van CO₂ in Europa. Er moeten daarom alternatieven voor diesel komen die concurrerend zijn op de markt. Ook de huidige absurde dieselprijzen versterken de roep om een alternatief.
Vloeibaar aardgas
Aardgas is zo’n alternatief. Het is weliswaar ook een fossiele brandstof, maar het biedt veel voordelen voor het milieu ten opzichte van diesel, helemaal als het vloeibaar gemaakt is. Bovendien is het goedkoper. Wanneer vloeibaar biogas (LBG) op grotere schaal beschikbaar wordt, kan de CO₂-emissie van de voertuigen die hierop rijden gereduceerd worden met zeventig procent.
Momenteel is een interessante tijd. Voor het eerst worden serieuze stappen gezet in het zoeken naar nieuwe brandstoffen. Sommige fabrikanten en transporteurs zetten in op CNG (Compressed Natural Gas), ook een aardgas-variant maar samengedrukt en in eventueel gebruikt in combinatie met diesel. Volvo ziet echter weinig in CNG. Voor het zware lange afstands-transport heb je veel ruimte aan het chassis nodig voor zware gastanks waar minder geperst gas in kan dan in de geïsoleerde tanks waar LNG, sterk gekoeld in vloeibare vorm in gaat.
Overigens test de Suiker Unie momenteel een MAN op CNG en een Volvo op LNG, om de verschillen tussen de twee gas-technieken boven water te krijgen.
Hybride en DME
In de distributie maakt ook het hybride-concept een kans vanwege de energie die kan worden teruggewonnen uit het vele remmen en stoppen. Daarnaast experimenteert Volvo ook met DME, een bijprodukt van de papierindustrie in Zweden. Maar gas maakt de grootste kans om een nieuwe wereldwijde standaard-brandstof te worden voor het wegtransport, denkt Volvo.
LNG als nieuwe wereldstandaard
“Wij zijn er zeker van dat gas in vloeibare vorm wordt geïntroduceerd als brandstof over de hele wereld”, zegt Lennart Pilskog, directeur Public Affairs van Volvo Trucks. Volvo wil die boot natuurlijk niet missen en introduceerde daarom in 2011 de FM MethaneDiesel. Deze truck rijdt op een mengsel van LNG en diesel. Truckstar reed in Zweden zelf een stukje met deze FM en qua rij-eigenschappen en trekkracht bleek dit een uitstekend concept.
Blue Corridors
Nu nog de tankstations, en daar is het idee van de ‘Blue Corridors’ uit ontstaan. Het opzetten van een dergelijke infrastructuur zal niet eenvoudig zijn. Brandstofleveranciers, voertuigfabrikanten, transportbedrijven en diverse politieke organisaties, zowel op regionaal als op nationaal niveau, iedereen moet zijn zegje doen en goede coördinatie is noodzakelijk. In Nederland werd onlangs een LNG-vulpunt geopend in Zwolle.
Coördinatie-uitdaging
“De uitdaging is dat dit moet worden gecoördineerd tussen de verschillende partijen,” zegt Pilskog, eraan toevoegend dat Volvo actief is geweest in het Zweedse BiMe Trucks demo-project, dat vergelijkbaar is met het Blue Corridor-project, maar op kleinere schaal.
Volvo Trucks is lid van de Natural & Bio Gas Vehicle Association (NGVA Europa). Manuel Lage is algemeen directeur van NGVA Europa en zegt dat de technologie voor het rijden op LNG is bewezen, en dat er sprake is van een goede wil onder transporteurs en brandstofleveranciers om de uitdaging op te pakken. “Als het gaat om internationaal transport met zware voertuigen, zijn er momenteel geen alternatieven die zich kunnen meten met LNG,” zegt hij. “Wij vinden dit de perfecte oplossing voor internationaal transport.”
Foto onder: Volvo heeft in Nederland al enkele FM’s MethaneDiesel verkocht.