Volvo zet grote stap in China

28 januari 2013 | 10:35

Volvo zet grote stap in China

Volvo AB heeft een groot belang genomen in het Chinese Dongfeng. Hiermee stapt Volvo de Chinese truckmarkt in.

Het is geen kleine stap. Volvo neemt een belang van 45 procent in een dochteronderneming van Dongfeng – Dongfeng Commercial Vehicles – die gespecialiseerd is in het maken van zware en middelzware trucks.

Hiermee is toch nog een vervolg gekomen aan de acquisitie-strategie van voormalig Volvo Group-topman Leif Johansson, en krijgt Volvo een stevige voet aan de grond in de enorme Chinese truckmarkt.

In China werden in 2012 in totaal 636.000 nieuwe zware trucks verkocht en nog eens 290.000 lichtere trucks. Een groot deel hiervan waren trucks van Dongfeng: 102.000 zware trucks en 45.500 lichtere trucks – een marktaandeel van respectievelijk 16,1 en 15,7 procent.

Dongfeng Motor is eveneens de nummer twee personenautofabrikant in China. Het bedrijf werkt hierin samen met Nissan en Honda en het Franse PSA (Peugeot en Citroen).  

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda