Drukke verkeerssituaties brengen dagelijks veiligheidsrisico’s met zich mee voor kwetsbare weggebruikers. Daarom introduceert Volvo Trucks twee nieuwe veiligheidssystemen die gericht zijn op de bescherming van kwetsbare weggebruikers.
De actieve veiligheidssystemen van Volvo Trucks zijn constant in ontwikkeling om kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers te beschermen. Dit alles, met als doel stappen te zetten in de richting van de langetermijnvisie van Volvo Trucks: nul dodelijke ongevallen waar een Volvo-truck bij betrokken is.
Rechts afslaan
Het eerste nieuwe veiligheidssystemen, is Volvo’s Active Side Collision Avoidance Support – waarbij ‘Active’ het sleutelwoord is. Dit is een doorontwikkeling van een bestaand veiligheidssysteem, waarbij de actieve remfunctie is toegevoegd. Het maakt gebruik van radarsensoren om naderende fietsers te detecteren en het waarschuwt in dat geval de chauffeur. Indien nodig, kan het systeem de vrachtwagen nu ook actief afremmen om een aanrijding met fietsers te voorkomen bij het naar rechts afslaan.
“Vrachtwagens zijn betrokken bij vijftien procent van de dodelijke verkeersongevallen. Het stadsverkeer kan zelfs voor de meest ervaren vrachtwagenchauffeur een uitdaging zijn”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. “Bij Volvo Trucks werken we voortdurend aan het verbeteren van de veiligheidsprestaties van onze trucks. We willen zowel de chauffeur als andere weggebruikers beschermen. Dit veiligheidssysteem, dat bedoeld is om fietsers in de stad te beschermen, is een van onze nieuwste innovaties die ons een stap dichter bij onze langetermijnvisie van nul ongevallen met Volvo-trucks brengt.”
Het Active Side Collision Avoidance Support-systeem zal vanaf november 2024 voor klanten te bestellen zijn in de Volvo FH-serie, FM- en FMX-modellen, in alle markten wereldwijd.
Noodremsystemen
Het tweede nieuwe veiligheidssysteem, is de volgende generatie van Volvo Trucks’ Collision Warning met automatische noodrem. Dit systeem werd in 2012 geïntroduceerd en is sindsdien continu verbeterd. Het maakt gebruik van zowel camera- als radarsensoren om het verkeer vóór de vrachtwagen in de gaten te houden. Als er een risico op een aanrijding wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de chauffeur en zal het, indien nodig, automatisch remmen. Zo is het mogelijk om de aanrijding te voorkomen of de impact in ieder geval te beperken.
Lees ook: PreZero zet 32 Volvo FM Electric-trucks in voor afvalinzameling
Met de nieuwste verbeteringen kan dit systeem naast andere voertuigen, ook voetgangers en fietsers detecteren en ervoor waarschuwen en remmen. Het is gecertificeerd om te voldoen aan de nieuwe, strengere Europese wetgeving voor geavanceerde noodremsystemen. Deze wetgeving wordt pas in 2028 van kracht. Bovendien gaat het systeem van Volvo Trucks zelfs verder dan de komende regelgeving wat betreft de verkeerssituaties waarvoor het ontworpen is.
“Wij zijn blij dat de wettelijke vereisten die worden geïmplementeerd, in lijn zijn met onze eigen visie van nul ongevallen”, zegt Anna Wrige Berling. “Bij Volvo wachten we echter niet op wetgeving – we blijven innoveren en overtreffen de wettelijke eisen met nieuwe functies om onze eigen ambitieuze doelstellingen te ondersteunen.”
Dit noodremsysteem is in Europa standaard aanwezig op alle FH-, FM- en FMX-trucks vanaf 2025. Wereldwijd is het noodremsysteem beschikbaar als optie.