Volvo verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit staal wordt geproduceerd met gerecycled materiaal en fossielvrije energie en zal vanaf volgend jaar in tienduizenden Volvo-trucks worden gebruikt.
Als eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld, introduceerde Volvo dit type staal in elektrische trucks in 2022. Nu breidt Volvo Trucks het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot* uit naar alle aandrijflijnen.
Het Zweedse staalbedrijf SSAB produceert het nieuwe staal met de naam SSAB zero. Het is gemaakt van gerecycled materiaal en wordt geproduceerd met behulp van fossielvrije elektriciteit en biogas. Met weet hierdoor de CO2-uitstoot met ongeveer 80% te verminderen in vergelijking met de productie van conventioneel staal waarbij.
Volgend jaar zullen de chassisbalken in ongeveer 12.000 Volvo FH- en FM-trucks worden gemaakt van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit zal resulteren in een besparing van 6.600 ton CO2-equivalent**. Naarmate de beschikbaarheid van staal met een lagere CO2-uitstoot toeneemt, zal het in meer truckmodellen en in andere onderdelen worden gebruikt.
Andere materialen
Volvo is ook van plan om andere materialen in de trucks te vervangen door alternatieven met een lagere uitstoot. “Dit is een extra stap op weg naar een uitstootvrije toekomst. Staal is een van de belangrijkste materialen in onze trucks. We zijn ook van plan om andere materialen, zoals aluminium en plastic, te vervangen door alternatieven met een lage uitstoot”, zegt Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management en Quality bij Volvo Trucks.
Helft truck bestaat uit staal
Het potentieel om de CO2-uitstoot te verlagen is groot. Bijna de helft van een truck bestaat uit staal (47% van een Volvo FH-dieseltruck). Dat vertegenwoordigt ongeveer 44% van de CO2-uitstoot van de productie van de totale 21 ton CO2-equivalenten voor de Volvo FH diesel.
Volvo Group werkt samen met verschillende leveranciers aan staal met een lage CO2-uitstoot. Staal met een lage CO2-uitstoot zal een belangrijke aanvulling zijn op het traditionele en gerecyclede staal dat Volvo al gebruikt.
Feiten:
De belangrijkste materialen in een Volvo FH-dieseltruck zijn staal (47%), gietijzer (26%), polymeren (11%) en aluminium (8%). Ze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 44%, 26%, 14% en 8% van de CO2-uitstoot van de productie (cradle to gate) van de in totaal 21 ton CO2-equivalent** voor de Volvo FH diesel.
* Staal met een lage CO2-uitstoot is staal met een aanzienlijke CO2-reductie (80% of meer) in het productieproces (cradle to gate).
** CO2-equivalent omvat alle uitstoot van broeikasgassen, inclusief bijvoorbeeld methaan.