Tijdens een perspresentatie van Volvo Trucks Nederland eerder dit jaar maakte de Zweedse truckfabrikant al bekend dat er een tweede generatie FH Aero Electric komt. Daarvan zijn nu de eerste beelden opgedoken.
Gepland voor een officiële lancering in het vierde kwartaal van 2025, zal Volvo beginnen met het aannemen van bestellingen voor de FH Aero Electric met e-as. Deze aandrijflijntechnologie maximaliseert de batterijcapaciteit en optimaliseert de efficiëntie. Hoewel de volledige onthulling in het verschiet ligt, heeft Volvo in Engeland per ongeluk afbeeldingen en technische details vrijgegeven aan potentiële klanten.
600 kilometer
Volvo Trucks is een voorloper als het gaat om elektrische trucks, maar dat zorgt er ook voor dat concurrenten nu met een inhaalslag bezig zijn. De wet van de remmende voorsprong. De vernieuwde elektrische FH heeft een bereik van 600 kilometer en de mogelijkheid om in slechts 40 minuten op te laden.
De FH Aero Electric 2.0 kan zowel MCS ultra-snelladen als CCS2 laden tot 350 kW. Dit maakt een oplaadpercentage van 20% tot 80% mogelijk in slechts 40 minuten, waardoor elektrisch langeafstandstransport haalbaar wordt voor transportbedrijven die veel kilometers rijden.
Naloopas
Geconfigureerd als een 6×2 met een 4,5-tons ‘baby’-naloopas, kan hij in Nederland tot 50 ton totaalgewicht vervoeren binnen de wettelijke grenzen voor zero-emissietrucks. Wanneer gekoppeld aan een standaard drie-assige oplegger, blijft deze capaciteit concurrerend met dieselalternatieven.

“Dit is echt een doorbraak in emissievrij transport. Transportbedrijven kunnen nu echt lange afstanden afleggen met elektrische trucks zonder dat ze hoeven in te leveren op productiviteit. De supersnelle oplaadcapaciteit en hoge laadcapaciteit maken dit tot een zeer competitieve oplossing,” zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
XXL
Om de ruimte tussen de cabine en de trailer te verkleinen, heeft Volvo gekozen voor verlengde zijfenders achter de cabine. Het lijkt ons dan ook mogelijk om dit te combineren met Volvo’s XXL-cabine. Over smaak valt niet te twisten, maar de strakke lijnen van de cabine raken enigszins verloren in de forse zijfenders. Hoe dit er in het echt uitziet, moeten we nog afwachten—pas tegen het einde van het jaar is de truck te bewonderen.
