Volvo Trucks opent zijn allereerste assemblagefabriek voor accu’s. De fabriek, gelegen in het Belgische Gent gaat kant-en-klare batterijen leveren voor de volledig elektrische zwaardere vrachtwagens van Volvo Trucks.
“Deze investering toont onze sterke toewijding aan het elektrificeren van het transport. Tegen 2030 is minstens 50 procent van alle vrachtwagens die we wereldwijd verkopen elektrisch en tegen 2040 zullen we een CO2-neutraal bedrijf zijn”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
In de nieuwe accufabriek worden cellen en modules van Samsung SDI geassembleerd tot accupakketten die op maat zijn gemaakt voor de heavy-duty elektrische serie van Volvo Trucks: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. De serieproductie start in het derde kwartaal van dit jaar.
Kortere doorlooptijden
Elk accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh. Transportbedrijven kunnen ervoor kiezen om maximaal zes accupakketten (540 kWh) in een vrachtwagen te hebben. Het aantal accu’s is afhankelijk van de specifieke inzet en het gewenste laadvermogen. “Door het accu-assemblageproces in onze productie te integreren, kunnen we de doorlooptijden voor onze klanten verkorten en accu’s veiligstellen. Tegelijkertijd leveren we een positieve bijdrage aan de circulaire economie”, aldus Alm.
De accu’s van Volvo Trucks zijn zo ontworpen dat het mogelijk is om ze later te kunnen reviseren, opknappen en hergebruiken. De fabriek in Gent zelf wordt aangedreven door 100% hernieuwbare energie.
Elektrische oplossingen
Dit jaar start de Europese productie van drie volledig elektrische modellen voor zwaardere inzet. Volvo Trucks biedt daarmee wereldwijd in totaal zes elektrische truckmodellen aan, van stadsdistributie en afvalverwerking tot regionaal transport en bouwwerkzaamheden.
“We zijn al in 2019 begonnen met de serieproductie van elektrische vrachtwagens. We zijn toonaangevend op de markt, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Met de snelle ontwikkeling van laadnetwerken en verbeteringen in accutechnologie ben ik ervan overtuigd dat we in de zeer nabije toekomst een snelle transformatie van de hele truckindustrie gaan zien”, besluit Roger Alm.